Villa-Lobos’ bachianas brasileiras nº 1 : representation of brazilian identity through the invention of the cello ensemble genre
Lars Hoefs
ARTIGO
Inglês
[Bachianas brasileiras nº 1 por Villa-Lobos]
[Bachianas brasileiras nº 1 de Villa-Lobos]
Abstract: In the years 1930-1945, Villa-Lobos composed nine Bachianas Brasileiras, suites that combined elements of Brazilian popular and traditional music with characteristics of the music of J. S. Bach. The 1st and 5th in the series were scored for the highly unusual ‘orchestra of cellos’, a...
Ver mais
Abstract: In the years 1930-1945, Villa-Lobos composed nine Bachianas Brasileiras, suites that combined elements of Brazilian popular and traditional music with characteristics of the music of J. S. Bach. The 1st and 5th in the series were scored for the highly unusual ‘orchestra of cellos’, a formation almost nonexistent before. Villa-Lobos’ unique stylistic synthesis, combined with his tremendously skillful treatment in writing for the orchestra of cellos, resulted in works that laid the foundation for a new genre, the cello ensemble. Bachianas Brasileiras nº 1 and 5, but especially nº 1, have since been embraced and celebrated by cellists and cello ensembles the world over. These works helped to form the now flourishing genre of the cello ensemble and continue to this day to be the finest and most-performed examples of the cello ensemble repertoire
Ver menos
Resumo: Entre 1930 e 1945, Villa-Lobos compôs as nove Bachianas Brasileiras, suítes que combinavam elementos da música brasileira popular e tradicional com características da música de J. S. Bach. Duas obras dessa série, a primeira e a quinta, foram escritas para a instrumentação incomum de...
Ver mais
Resumo: Entre 1930 e 1945, Villa-Lobos compôs as nove Bachianas Brasileiras, suítes que combinavam elementos da música brasileira popular e tradicional com características da música de J. S. Bach. Duas obras dessa série, a primeira e a quinta, foram escritas para a instrumentação incomum de "orquestra de violoncelos", uma formação quase inexistente anteriormente. A síntese estilística única de Villa-Lobos combinada ao seu tratamento tremendamente hábil para a orquestra de violoncelos, resultou em obras que lançaram as bases para um novo gênero, conhecido como conjunto de violoncelos. Bachianas Brasileiras nº 1 e nº 5 foram desde então, adotadas e celebradas por violoncelistas e conjuntos de violoncelos em todo o mundo, especialmente a nº 1. Essas obras ajudaram a estruturar o gênero, agora florescente e, continuam até hoje, sendo os melhores e mais executados exemplos do repertório para conjunto de violoncelos
Ver menos
Aberto
Villa-Lobos’ bachianas brasileiras nº 1 : representation of brazilian identity through the invention of the cello ensemble genre
Lars Hoefs
Villa-Lobos’ bachianas brasileiras nº 1 : representation of brazilian identity through the invention of the cello ensemble genre
Lars Hoefs
Fontes
Revista de estudios brasileños v. 9, n. 20, p. 31-42, set. 2023 |