Literacy and deaf education
Aryane S. Nogueira
ARTIGO
Inglês
[Letramento e educação de surdos]
Agradecimentos: This discussion began in Nogueira (2015) and has had a direct relationship with the development of the FAPESP research project "Semiotic Repertory and Education of the Deaf: Multilingualism and Multimodality in the Context of Sign Language" (n.2017/20256-0), as...
Ver mais
Agradecimentos: This discussion began in Nogueira (2015) and has had a direct relationship with the development of the FAPESP research project "Semiotic Repertory and Education of the Deaf: Multilingualism and Multimodality in the Context of Sign Language" (n.2017/20256-0), as well asa current postdoctoral research projectentitled"Interfaces entre o português e os repertórios sociossemióticos de aprendizes surdos" (Interfaces between Portuguese and socio-semiotic repertories of deaf learners)
Ver menos
Ver menos
Abstract: This paper addresses literacy from the perspective of deaf education studies', analyzing how this concept has reframed understandings about educational practices for deaf students, more specifically, the teaching of reading and writing in Portuguese. Based on three publications, two in the...
Ver mais
Abstract: This paper addresses literacy from the perspective of deaf education studies', analyzing how this concept has reframed understandings about educational practices for deaf students, more specifically, the teaching of reading and writing in Portuguese. Based on three publications, two in the early 2000s related to scientific events in the field and a more recent one from 2018, we intend to show that a dialog was initially constructed between the concept of literacy as social practice and the sociolinguistic concept of bilingualism, which has been re-appropriated as a bilingual education project for the deaf. During this process, specific language practices have been established that have direct implications on how classroom literacy for deaf students has been seen until the present time
Ver menos
Resumo: Neste artigo tematizamos o conceito de letramento a partir da sua retomada nos estudos sobre educação de surdos. Analisamos e argumentamos como esse conceito foi alçado para ressignificar o entendimento das práticas escolares desenvolvidas com alunos surdos, mais especificamente, o ensino da...
Ver mais
Resumo: Neste artigo tematizamos o conceito de letramento a partir da sua retomada nos estudos sobre educação de surdos. Analisamos e argumentamos como esse conceito foi alçado para ressignificar o entendimento das práticas escolares desenvolvidas com alunos surdos, mais especificamente, o ensino da leitura e da escrita em português, num conjunto de textos pertencentes a três publicações – duas do início dos anos 2000, relacionadas a eventos científicos relevantes na área, e outra mais recente, do ano de 2018. Conforme pretendemos mostrar, esses trabalhos constroem, inicialmente, uma interlocução entre o conceito de letramento como prática social e o conceito sociolinguístico de bilinguismo (re)apropriado ao projeto de educação bilíngue para surdos. Nesse processo, instauram-se práticas de língua(gem) específicas a esse contexto, com repercussões diretas no modo como o letramento em sala de aula com alunos surdos vem sendo pensado até os dias de hoje
Ver menos
FUNDAÇÃO DE AMPARO À PESQUISA DO ESTADO DE SÃO PAULO - FAPESP
2017/20256-0
Aberto
Literacy and deaf education
Aryane S. Nogueira
Literacy and deaf education
Aryane S. Nogueira
Fontes
|
Revista da ANPOLL (Fonte avulsa) |