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Type: Artigo de periódico
Title: Quality of health care: patient satisfaction in a university hospital
Title Alternative: Qualidade da assistência à saúde: satisfação de pacientes em um hospital universitário
Author: Oliveira, Denise Fornazari de
Arieta, Carlos Eduardo Leite
Temporini, Edméa Rita
Kara-José, Newton
Abstract: OBJECTIVE: To evaluate patient characteristics and satisfaction in an outpatient service at a university hospital, aiming at obtaining subsidies for standardization of a quality assessment program. METHOD: Patient-representative sample was selected. It consisted of users of the Ophthalmology Outpatient Service at the Hospital das Clínicas, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). A structured questionnaire was applied through interview, including the following variables: personal characteristics (gender, age, literacy, job), type of appointment (new patient, follow-up), waiting time for the first appointment, opinion regarding ease of access to the hospital, assistance at the front desk, time spent in the waiting room on the appointed day, quality of care, degree of satisfaction with the consultation and general evaluation of the assistance. RESULTS: The sample was characterized by patients with low literacy and socioeconomic level; 21.7% had a steady income. The majority of them think that it is easy to obtain an appointment. According to patients, the mean waiting time for the appointment was 94.6 minutes and 45.3% of them received no orientation after the appointment. Final evaluation of the quality of assistance was positive and patients were satisfied with the provided assistance. CONCLUSION: Although a high level of satisfaction regarding the provided service was observed, when the various factors that can affect patient satisfaction are considered, users reported limitations as concerns quality. Evaluation allowed a better knowledge about the provided service in a university hospital and pointed to the possibility of implantation of quality assessment routines.
OBJETIVO: Avaliar características e satisfação de pacientes do ambulatório de oftalmologia de um hospital universitário, com vistas a obter subsídios para a padronização de um sistema de avaliação de qualidade. MÉTODO: Realizou-se estudo transversal analítico. Foi selecionada amostra de pacientes atendidos no ambulatório de Oftalmologia do Hospital das Clínicas da Universidade de Campinas (UNICAMP). Aplicou-se por entrevista, questionário estruturado incluindo as variáveis: características pessoais (sexo, idade, escolaridade, exercício de atividade remunerada), tempo de espera para obter a consulta, opinião em relação à facilidade de acesso ao serviço, atendimento da recepção, tempo despendido na sala de espera, qualidade do atendimento recebido e satisfação com o atendimento. RESULTADOS: A amostra caracteriza-se por pacientes com escolaridade e nível socioeconômico baixos, e 21,7% exercem atividade remunerada. A maioria considera fácil obter consulta nesse serviço oftalmológico. O tempo médio na sala de espera referido foi de 94,6 minutos e 45,3% dos pacientes afirmam não terem recebido orientações na pós-consulta. Os pacientes encontram-se satisfeitos com o atendimento recebido e fazem avaliação positiva da qualidade do serviço prestado. CONCLUSÕES: Embora seja observado alto grau de satisfação com os serviços, em geral, quando diferentes fatores que podem influenciar a satisfação são abordados os pacientes apontam limitações à qualidade. A avaliação permitiu melhor conhecimento sobre os serviços oferecidos em hospital-escola e evidenciou a possibilidade de implantação de rotinas de revisão da qualidade desses serviços.
Subject: Satisfação do paciente
Satisfação dos consumidores
Qualidade dos cuidados de saúde
Qualidade da assistência à saúde
acesso e avaliação
Garantia de qualidade dos cuidados de saúde
Patient satisfaction
Consumer satisfaction
Quality of health care
Health care quality
access and evaluation
Quality assurance
health care
Editor: Conselho Brasileiro de Oftalmologia
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0004-27492006000500021
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0004-27492006000500021
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0004-27492006000500021
Date Issue: 1-Oct-2006
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

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