Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/9129
Type: Artigo
Title: Imagens precárias: inscrições tênues de violência ditatorial no Brasil
Title Alternative: Poor images: faint markings of dictatorial violence in Brazil
Author: Seligmann-Silva, Márcio
Abstract: This text presents a reflexion on the difficulties of the inscription of the Brazilian civil-military dictatorship (1964-1985) and its violent stories. It develops an analysis of the precarious character of those inscriptions, which have to deal with an absence of eco in the public sphere. A privatization of the memory work blocs the mourning and the juridical elaboration of the terrible facts of that period. The author tries to show the strategies of presentation of this past and its tough inscription departing from the works of artists (as Rosângela Rennó), photographers and novelists (as Renato Tapajós and Urariano Mota).
Este texto apresenta uma reflexão sobre a difícil inscrição na memória cultural dos fatos violentos ocorridos na ditadura civil-militar no Brasil (1964-1985). Ele desenvolve uma análise da precariedade dessas inscrições, que têm que enfrentar a ausência de ressonância na esfera pública. A privatização do trabalho da memória bloqueia a elaboração lutuosa e jurídica dos fatos terríveis ocorridos naquele período. O autor procura mostrar as estratégias de apresentação desse passado e a sua difícil inscrição a partir dos trabalhos de artistas como Rosângela Rennó, de fotógrafos e de escritores, como Renato Tapajós e Urariano Mota
metadata.dc.description.abstractalternative: This text presents a reflexion on the difficulties of the inscription of the Brazilian civil-military dictatorship (1964-1985) and its violent stories. It develops an analysis of the precarious character of those inscriptions, which have to deal with an absence of eco in the public sphere. A privatization of the memory work blocs the mourning and the juridical elaboration of the terrible facts of that period. The author tries to show the strategies of presentation of this past and its tough inscription departing from the works of artists (as Rosângela Rennó), photographers and novelists (as Renato Tapajós and Urariano Mota).
Subject: Ditadura
Violência na arte
Violência na literatura
Memória na arte
Memória na literatura
Brasil - História - 1964-1985
Country: Brasil
Editor: UNB/Programa de Pós-Graduação em Literatura/Grupo de Estudos em Literatura Brasileira Contemporânea
Citation: Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea. Universidade de BrasíliaDepartamento de Teoria Literária e Literaturas, n. 43, p. 13-34, 2014.
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S2316-40182014000100002
Address: http://periodicos.unb.br/index.php/estudos/article/view/10749
Date Issue: 2014
Appears in Collections:IEL - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S2316-40182014000100002.pdf177.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.