Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/9127
Type: Artigo de periódico
Title: Jogos tecnológicos e a inserção da Embraer perante a nova família de aeronaves para aviação comercial
Title Alternative: Technological games and the insertion of Embraer face a new family of aircraft for commercial aviation
Author: Gomes, Bruno da Silva
Santos, Murilo Batista dos
Silva, Pedro Henrique de Alcantara e
Abstract: The objective of this paper is to present in summary form the dilemma that was placed in commercial aviation sector, about the insertion of new technologies and the entrance of new firms passed along the year of 2011.The emphasis is the position held by Embraer in this new scene, face to a double challenge that now appears: how to keep its prominent position in the segment that it leads (from 61 to 120 seats), upon the arrival of new competitors; and how to consider the possibility of stepping in a new segment which is historically led by the duopoly Airbus-Boeing (superior to 120 seats). The theoretical framework seeks to articulate these questions to Game Theory, instrument used by microeconomics to analyze the strategies of competitors companies in the sector and their decision making directly related and influenced by the opponent decision making. The decisions taken subsequently led Embraer to promote changes in aircraft engines of the E-Jet family, aiming to maintain the leadership in the segment, while the possibility of entering into a new segment was discarded.
O objetivo do presente trabalho é apresentar o dilema sucedido no setor de fabricantes de aeronaves para a aviação comercial referente à inserção de novas tecnologias e o ingresso de novas empresas neste mercado ao longo do ano de 2011. Destacamos a questão da posição ocupada pela empresa Embraer neste cenário diante do duplo desafio que se apresentou: como manter sua posição de destaque no segmento em que já era líder (de 61 a 120 assentos), mediante a chegada de novos concorrentes; e, por outro lado, ponderar a possibilidade de ingressar em um novo segmento que historicamente é dominado pelo duopólio Airbus-Boeing (superior a 120 assentos). O arcabouço teórico busca articular tais questões à Teoria dos Jogos, instrumental utilizado para analisar as estratégias das empresas concorrentes no setor e suas tomadas de decisões diretamente relacionadas e influenciadas pelas tomadas de decisões dos adversários. As decisões posteriormente efetivadas levaram a Embraer a promover mudanças nos motores das aeronaves da família E-Jet, visando a manutenção da liderança no segmento, ao passo que a possibilidade de ingresso em um novo segmento foi descartada.
Subject: jogos tecnológicos
Embraer
estratégia
inovação
aviação comercial
technological games
Embraer
strategy
innovation
commercial aviation
Editor: Sociedade Brasileira de Planejamento dos Transportes
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S2238-10312014000100011
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S2238-10312014000100011
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2238-10312014000100011
Date Issue: 1-Jan-2014
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S2238-10312014000100011.pdf1.85 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.