Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/84190
Type: Artigo de periódico
Title: O ensino da homeopatia e a prática no SUS
Title Alternative: La enseñanza de la homeopatia y las practica en el servicio Unificado de Salud brasileño
The teaching of homeopathy and practices within Brazilian Public Health System (SUS)
Author: Galhardi, Wania Maria Papile
Barros, Nelson Filice de
Abstract: This study focuses on training for homeopathic physicians as one of the actions developed for humanizing medical practice. In Brazil, this took place outside of university-level teaching institutions until 2003, when the specialization course on homeopathy was established at Jundiaí School of Medicine, with teaching practice and attendance for public health service users. This study aimed to assess the training for homeopathic physicians at Jundiaí and the perceptions of users, health professionals, course teachers and tutors and the school's academic board, regarding homeopathy and the course. The study was qualitative and used interviews, focus group techniques and questionnaires. Three analytical categories emerged from the data: a) knowledge of reference points for homeopathy; b) homeopathy as a new paradigm for teaching and attendance within public health; and c) general course structure. It was concluded that teaching homeopathy in university-level institutions is viable as a public health-oriented clinical teaching activity.
Este estudo focaliza a formação do médico homeopata com uma das ações desenvolvidas para humanizar a prática médica. No Brasil, essa ação aconteceu fora das Instituições de Ensino Superior (IES) até 2003, quando foi implantado o curso de especialização em homeopatia na Faculdade de Medicina de Jundiaí (FMJ), com prática pedagógica e atendimento aos usuários de Saúde Pública. O objetivo do trabalho foi avaliar a formação do médico homeopático na FMJ e as percepções de usuários, profissionais de saúde, professores e tutores do curso, e congregação da faculdade, sobre a homeopatia e o curso. O estudo, de natureza qualitativa, utilizou entrevistas, técnica de grupo focal e questionários. Três categorias analíticas emergiram dos dados: a) conhecimento do referencial em homeopatia; b) homeopatia como o novo paradigma de ensino e assistência em saúde pública; c) estrutura geral do curso. Concluiu-se pela viabilidade do ensino de homeopatia em IES com prática pedagógica clínica orientada à saúde pública.
Este estudo enfoca la formación del médico homeopata con una las acciones desarrolladas para humanizar la práctica médica. En Brasil esta acción tuvo lugar fuera de las instituciones de enseñanza superior (IES) hasta 2003 en que se implantó el curso de especialización en homeopatía en la Faculdade de Medicina de Jundiaí (FMJ) del estado de São Paulo, con práctica pedagógica y atendimiento a los usuarios de Salud Pública. El objeto del trabajo ha sido evaluarla formación del médico homeopata en la PMJ y las percepciones de usuarios, profesionales de salud, profesores y tutores del curso y congregación de la facultad, sobre la homeopatía y el curso. El estudio, de naturaleza cualitativa, ha utilizado entrevistas, técnica de grupo focal y cuestionarios. De los datos emergieron tres categorías analíticas: a) conocimiento del referencial en homeopatía; b) homeopatía cono el nuevo paradigma de enseñanza y asistencia en salud pública; c) estructura general de curso. Se concluye la viabilidad de la enseñanza de homeopatía en IES con práctica pedagógica clínica orientada a la salud pública.
Subject: Homeopatia
Integralidade
Ensino
Assistência
Sistema Unico de Saúde
Homeopathy
Wholesome
Teaching
Attendance
Single health system
Editor: UNESP
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1414-32832008000200003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832008000200003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832008000200003
Date Issue: 1-Jun-2008
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1414-32832008000200003.pdf174.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.