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Type: Artigo de periódico
Title: O agente comunitário de saúde e suas práticas educativas em saúde bucal: uma avaliação qualiquantitativa
Title Alternative: Community health agents and their educational practices in oral health: a qualitative/quantitative evaluation
Author: Mialhe, Fábio Luiz
Lefèvre, Fernando
Lefèvre, Ana Maria Cavalcanti
Abstract: Among the activities performed by the community health agent (CHA), the educational actions are of fundamental importance for the provision of healthcare. Therefore, the scope of this study was to evaluate these aspects in a random sample of 80 CHAs, drawn from 16 Family Health Program Units in Piracicaba, São Paulo State, representing 51.3% of the population studied. The data was collected through semi-structured interviews, which were recorded and transcribed, using a script with questions about dental health education practices conducted by the agents. For the data analysis, the answer processing technique of the Collective Subject Discourse (CSD) was used. It was established that dental health education activities are performed sporadically by CHAs and addressed mainly to pregnant women, mothers and children, in a vertical model of information transmission, seeking changes in individual behavior and the incorporation of healthy habits. The results suggest the need of CHAs to rethink the way they are developing their educational practices in dental health. However, for this to become a reality, it is indispensable to count on the support of the health manager in processes of permanent education directed to these professionals and to the whole team.
Dentre as atividades desenvolvidas pelos agentes comunitários de saúde (ACS), as ações educativas são fundamentais para a produção do cuidado. O objetivo deste estudo foi avaliar esses aspectos em uma amostra aleatória de 80 ACS, provenientes de 16 Unidades de Saúde da Família do município de Piracicaba, SP, representando de 51,3% da população estudada. Os dados foram coletados por meio de entrevistas semiestruturadas, seguindo um roteiro com temas pertinentes às práticas educativas em saúde bucal dos agentes, as quais foram gravadas e posteriormente transcritas. Para a análise dos dados, utilizou-se a técnica de processamento de respostas do Discurso do Sujeito Coletivo (DSC). Verificou-se que as atividades educativas em saúde bucal são realizadas de forma esporádica e voltadas prioritariamente às gestantes, mães e crianças, em um modelo vertical de transmissão de informações, visando mudanças de comportamentos individuais e incorporação de hábitos saudáveis. Os resultados sugerem a necessidade dos ACS repensarem a forma como vêm desenvolvendo suas práticas educativas em saúde bucal. Entretanto, para que isso se torne realidade, é imprescindível o apoio e o incentivo do gestor de saúde em processos de educação permanente voltados a estes profissionais e toda a equipe.
Subject: Educação em saúde bucal
Agentes Comunitários de Saúde
Programa Saúde da Família
Health education
Community Health Agent
Family Health Program
Editor: ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-81232011001200015
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011001200015
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232011001200015
Date Issue: 1-Nov-2011
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

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