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Type: Artigo de periódico
Title: Problematização como estratégia de educação nutricional com adolescentes obesos
Title Alternative: Problem-posing as a nutritional education strategy with obese teenagers
Author: Rodrigues, Érika Marafon
Boog, Maria Cristina Faber
Abstract: Obesity is a public health issue with relevant social determinants in its etiology and where interventions with teenagers encounter complex biopsychological conditions. This study evaluated intervention in nutritional education through a problem-posing approach with 22 obese teenagers, treated collectively and individually for eight months. Speech acts were collected through the use of word cards, observer recording, and tape-recording. The study adopted a qualitative methodology, and the approach involved content analysis. Problem-posing facilitated changes in eating behavior, triggering reflections on nutritional practices, family circumstances, social stigma, interaction with health professionals, and religion. Teenagers under individual care posed problems more effectively in relation to eating, while those under collective care posed problems in relation to family and psychological issues, with effective qualitative eating changes in both groups. The intervention helped teenagers understand their life history and determinants of eating behaviors, spontaneously implementing eating changes and making them aware of possibilities for maintaining the new practices and autonomously exercising their role as protagonists in their own health care.
Obesidade é um problema de saúde pública em cuja etiologia determinantes sociais têm relevância, sendo que intervenções com adolescentes encontram condição biopsicossocial complexa. A pesquisa avaliou intervenção de educação nutricional, empregando o método da problematização, com 22 adolescentes obesos, atendidos coletiva e individualmente, durante oito meses. Falas foram coletadas mediante emprego de tarjetas, registro por observador e gravação. O método foi qualitativo e a técnica, a análise de conteúdo. A problematização mostrou-se instrumento facilitador para mudança de comportamento alimentar, fazendo emergir reflexões sobre: práticas alimentares, contexto familiar, estigma social, relacionamento com profissionais de saúde, religiosidade. Os adolescentes em atendimento individual problematizaram com mais efetividade práticas alimentares, enquanto no coletivo houve maior problematização dos aspectos familiares e psicológicos, com efetivas mudanças qualitativas na alimentação de ambos os grupos. Concluiu-se que a intervenção foi eficaz para ajudar os adolescentes a compreenderem sua história de vida e determinantes do comportamento alimentar, efetivarem mudanças na sua alimentação espontaneamente, conscientizarem-se das possibilidades de perpetuação da mudança das práticas alimentares e exercerem com autonomia o papel de sujeitos no cuidado à saúde.
Subject: Educação Nutricional
Educação em Saúde
Obesidade
Nutrição do Adolescente
Nutrition Education
Health Education
Obesity
Adolescent Nutrition
Editor: Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fundação Oswaldo Cruz
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0102-311X2006000500005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0102-311X2006000500005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-311X2006000500005
Date Issue: 1-May-2006
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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