Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/84111
Type: Artigo de periódico
Title: Desafio à escola pública: tomar em suas mãos seu próprio destino
Title Alternative: A challenge to public school: take its own fate in hand
Author: ROSSI, VERA LÚCIA SABONGI DE
Abstract: Este texto tem por objetivo refletir sobre algumas das novas estratégias reguladoras ¾ de demandas externas de trabalho de grupo e de participação de pais, alunos e professores no sistema educativo ¾ que vêm sendo apressadamente generalizadas enquanto argumentos democráticos, contribuindo para a despolitização das práticas de gestão escolar nas escolas públicas. Estratégias do neoliberalismo de reestruturação da capacidade de decisão dos agentes do sistema educativo, facilitadoras da retirada do protagonismo do Estado das Políticas Sociais que garantem os serviços essenciais de educação.
This text aims at reflecting upon some of the new regulating strategies ¾ of external demands for group work and participation in the educational system from parents, students and teachers ¾, hurriedly generalized as democratic arguments, that contribute to despoliticalize the school administration practices in public schools. The neoliberal strategies of restructuring the decision capacity of the educational system agents help the State lose its protagonist role in the Social Policies supposed to guarantee the essential services of education.
Subject: Trabalho de grupo participativo
Práticas de (co)gestão Político-Pedagógica
Participative Group Work
Political-Pedagogical (co)Administration Practices
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622001000300007
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622001000300007
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622001000300007
Date Issue: 1-Nov-2001
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622001000300007.pdf127.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.