Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/84081
Type: Artigo de periódico
Title: ENADE 2005: perfil, desempenho e razão da opção dos estudantes pelas licenciaturas
Title Alternative: ENADE 2005: profile, performance and reasons for choosing teacher training programs
Author: Brito, Márcia Regina F. de
Abstract: The Brazilian National Student Performance Exam (ENADE) is part of the National Higher Education Evaluation System and is composed of a test, a questionnaire evaluating the test, a questionnaire to be answered by the coordinators and a socio-economic questionnaire with 114 questions. The present study was elaborated from the analysis of this material and of the data from the Higher Education Census, with the purpose of analyzing the profile of the students of the teacher training programs that took the 2005 ENADE, their performance in the General Education portion of the test and the reasons they point out for choosing their programs. The study also tries to establish the relations between some selected variables in attempts to verify the significant differences. The results show that the students of the teacher training programs are concentrated in night classes of private higher education institutions and come mainly from public high schools. The main reason for their choice is the desire to become a teacher. In what concerns performance, the best results among freshmen as well as seniors, are in Physics (objective questions) and Geography (essay questions). The lowest mean of freshmen and seniors per area of knowledge is Pedagogy and the highest is Geography.
O Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes (ENADE) é parte integrante do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior e é composto da prova, do questionário de avaliação da prova, do questionário dos coordenadores e do questionário sócio-econômico com 114 questões. A partir da análise desse material e dos dados do Censo da Educação Superior, foi elaborado o presente estudo com a finalidade de analisar o perfil dos estudantes dos cursos de Licenciaturas que se submeteram ao ENADE 2005, o desempenho desses estudantes na parte de Formação Geral e as razões que apontam para a escolha de cursos de Licenciatura, além de se buscar estabelecer as relações entre algumas variáveis selecionadas procurando verificar quais as diferenças significativas. Os resultados mostraram que os estudantes de Licenciatura concentram-se em cursos noturnos de IES privadas e são oriundos predominantemente do ensino médio público; a principal razão para a escolha da Licenciatura é o desejo de ser professor. Com relação ao desempenho, os melhores resultados, tanto de ingressantes como concluintes, são da área de Física (questões objetivas) e Geografia (nas questões discursivas); quando foi feita a média de ingressantes e concluintes por área verificou-se que a menor média é a obtida pela área de Pedagogia e a maior pela Geografia.
Subject: Avaliação da Educação Superior
Exame em Larga Escala
ENADE
Lienciaturas
Formação de Professores
Higher Education Evaluation
Large scale assessment
ENADE
Teacher Training
Teacher Education
Editor: Universidade de Sorocaba
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1414-40772007000300003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772007000300003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772007000300003
Date Issue: 1-Sep-2007
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1414-40772007000300003.pdf348.28 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.