Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/84060
Type: Artigo de periódico
Title: Qualificação de processos de gestão e atenção no município de Caaporã, PB: relatos de tutoria de educação permanente em saúde
Title Alternative: Qualification of management and attention processes in the city of Caaporã, state of Paraíba, Brazil: mentoring reports on permanent education in health
Author: Cavalcanti, Yuri Wanderley
Padilha, Wilton Wilney Nascimento
Abstract: The aim of this paper was to report the training on Permanent Education in Health (PEH) of Family's Health Teams (FHT) from the Muncipality of Caaporã, State of Paraíba. The problems identified involved the difficulties to access health services, fragility of the link with the community, and lack of educational and preventive actions. The proposed interventions encompass redirection of access strategies, integration between ESF and the community, and redistribution of tasks among FHT members. Results show the elimination of queue for care service, strengthening of the link with the community, and introduction of preventive measures in the FHT. The PEH in Caaporã contributed to modify the management and health care practices.
Objetivou-se relatar a formação em Educação Permanente em Saúde (EPS) de Equipes de Saúde da Família (ESF) do município de Caaporã - PB. Os problemas identificados dizem respeito a dificuldades de acesso dos usuários, fragilidade do vínculo com a comunidade e ausência de ações educativas e preventivas. As intervenções propostas envolvem a reorientação das estratégias de acesso, integração entre a ESF e comunidade e a redistribuição das tarefas entre os membros da ESF. Os resultados revelam a eliminação da fila de espera para o atendimento, o fortalecimento do vínculo com a comunidade e a introdução de ações preventivas na ESF. A EPS em Caaporã contribuiu para modificar as práticas de gestão e atenção em saúde.
Subject: Atenção Primária à Saúde
Educação Profissional em Saúde Pública
Prática Profissional
Primary Health Care
Public Health Professional Education
Professional Practice
Editor: Centro Brasileiro de Estudos de Saúde
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.5935/0103-104.20140009
Address: http://dx.doi.org/10.5935/0103-104.20140009
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-11042014000100170
Date Issue: 1-Mar-2014
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-11042014000100170.pdf165.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.