Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/84053
Type: Artigo de periódico
Title: Integração ao ensino superior e satisfação acadêmica em universitários
Title Alternative: Integración a la enseñanza superior y satisfacción académica en universitarios
Integration to higher education and academic satisfaction in undergraduates
Author: Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
Polydoro, Soely A. J.
Scortegagna, Silvana Alba
Linden, Maria Salete S.
Abstract: The present work had as objectives to evaluate the integration and the academic satisfaction in undergraduates, and to analyse its relations according to the course and to the period of study. 203 private psychology (n=76) and odontology (n=127) university students participated in the study. The majority of the students were female (n=158). It was applied the Academic Experiences Questionnaire (QVA-r) and the Scale of Academic Satisfaction (ESEA). The results revealed that the students presented levels of integration and satisfaction above the average. Differences between the courses in relation to the focused variables and correlations between the dimensions were detected. It is possible to affirm that integration and satisfaction, despite sharing common aspects, evaluate different constructs. They are both important for the understanding of the complex and multi- determined phenomena of academic life.
O presente estudo teve como objetivos avaliar a integração e a satisfação acadêmica em universitários e analisar sua relação, conforme o curso e a etapa de formação. Participaram 203 estudantes dos cursos de Psicologia (n=76) e Odontologia (n=127) de uma universidade particular, sendo a maioria mulheres (n=158). Foram aplicados um Questionário de Vivência Acadêmica (QVA-r) e uma Escala de Satisfação Acadêmica (ESEA). Os resultados mostraram que os estudantes apresentaram níveis de integração e de satisfação superior à média. Foram detectadas diferenças entre os cursos relativas às variáveis focalizadas e correlações entre as dimensões. É possível afirmar que a integração e a satisfação, apesar de compartilhar aspectos comuns, avaliam construtos diferentes, ambos importantes para a compreensão do fenômeno complexo e multideterminado da vida acadêmica.
El presente estudio tuvo como objetivo evaluar la integración y la satisfacción académica en universitarios y analizar su relación, de acuerdo al curso y a la etapa de formación. Participaron 203 estudiantes de los cursos de Psicología (n=76) y Odontología (n=127) de una universidad particular, siendo la mayoría mujeres (n=158). Fueron aplicados un Cuestionario de Vivencia Académica (QVA-r) y una Escala de Satisfacción Académica (ESEA). Los resultados mostraron que los estudiantes presentaron niveles de integración y de satisfacción superior al promedio. Fueron detectadas diferencias entre los cursos relativas a las variables enfocadas y correlaciones entre las dimensiones. Es posible afirmar que la integración y la satisfacción, a pesar de compartir aspectos comunes, evalúan constructos diferentes, ambos importantes para la comprensión del fenómeno complejo y multideterminado de la vida académica.
Subject: Estudantes universitários
Ensino superior
Satisfação
Universidades
College students
Higher education
Satisfaction
Colleges
Editor: Conselho Federal de Psicologia
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1414-98932013000400002
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-98932013000400002
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932013000400002
Date Issue: 1-Jan-2013
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.