Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/84025
Type: Artigo de periódico
Title: Adolescentes como autores de si próprios: cotidiano, educação e o hip hop
Title Alternative: Adolescents as authors of themselves: education, everyday life and hip hop
Author: Magro, Viviane Melo de Mendonça
Abstract: This article intends to discuss the everyday life of urban adolescents, specifically youth cultures, to seize other meanings of being an adolescent in the contemporary context and their implications on the educational processes. Because of the diversity of current youth cultures, we decided to focus on the Hip Hop movement. The adolescents implied in that movement are described as the protagonists of their own educational process, in which they cease to be mere actors and agents of a social model to become authors; of themselves; this means that, through hip hop, they rescue education as forming authors-citizens. Therefore, the visibility of other ways to be an adolescent present in the non-formal and informal education context of youth cultures may contribute to an understanding of the urban adolescence that recognizes adolescents as able to formulate relevant questions and behave in significant ways in the social field.
Este artigo pretende discorrer sobre o cotidiano de adolescentes urbanos, mais especificamente as culturas juvenis, com o objetivo de apreender outros significados de ser adolescente no contexto contemporâneo e suas implicações em processos educativos. Diante da diversidade de culturas juvenis existentes atualmente, ressaltamos o movimento hip hop. Os adolescentes participantes desse movimento são descritos como protagonistas de seu próprio processo educativo, no qual deixam de ser meros atores e agentes de um modelo social e se tornam autores de si próprios; ou seja, no hip hop eles resgatam a educação como uma formação de autores-cidadãos. Portanto, a visibilidade de outros modos de ser adolescente, que estão presentes no contexto de educação não-formal e informal das culturas juvenis, pode contribuir para uma compreensão da adolescência urbana que reconhece o adolescente como um sujeito capaz de formular questões relevantes e ações significativas no campo social.
Subject: Adolescência
Culturas juvenis
Cotidiano
Hip Hop
Educação
Youth cultures
Adolescents
Everyday life
Hip Hop
Education
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0101-32622002000200005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0101-32622002000200005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-32622002000200005
Date Issue: 1-Aug-2002
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0101-32622002000200005.pdf70.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.