Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/83066
Type: Artigo de periódico
Title: Diretrizes Curriculares da Graduação de Enfermagem: pensando contextos, mudanças e perspectivas
Title Alternative: Diretrices del Curriculum de la Graduación en Enfermería: piensando contextos, cámbios y perspectivas
Curricular Guidelines for Nursing Graduate Course: contexts, changes and perspectives
Author: Bagnato, Maria Helena Salgado
Rodrigues, Rosa Maria
Abstract: Research focusing the curricular guidelines for Nursing Faculty in Brazil as approved in 2001 by the Resolution n° 03/2001-CNE. The study aimed at contextualizing and rescueing the historical elaboration process of these guidelines, to discuss the approved content supporting elements to guide the construction of politician-pedagogical projects. Bibliographical sources, documents and interviews were used. Pedagogical principles present in the guidelines were verified; the discussion on the research were aproached; the nursery licentiature degree, the Unique System of Health as focus of the formation and the performance of the United Net. The context of the private higher education and health, the economic changes (financial globalization, the performance of international agencies) had conformed the scenery of changes in the graduation in Brazil in the 90' and beginning of the 21st century.
Investigación tratando de las directrizes curiculares para la graduación em enfermería em el Brazil aprobadas em 2001 por la resolución número 03/2001-CNE. Se objectivó contextualizar y recatar el processo histórico de elaboración de estas directrizes, discutir el contenido aprobado forneciendo elementos para orientar la contrucción de proyectos político-pedagógicos. Se utilozó las fuentes bibliográficas, documentos e declaraciónes orales. Se evidenció los princípios pedagógicos presente em las directrizes; enfocamos la discución sobre la discusión; la licenciatura em enfermería, el Sistema Único de Salud como foco de la Red Unida. El contexto de la educación superior y de la salud privatizados, las mudanzas econômicas (globalización financira, la actuación de las agencias internacionales) definieron el panorama de las mudanzas em la graduación em Brazil em los años 90 e comienzo del siglo XXI.
Pesquisa tratando das diretrizes curriculares para a graduação em enfermagem no Brasil aprovadas em 2001 pela Resolução n° 03/2001-CNE. Objetivamos contextualizar e resgatar o processo histórico de elaboração destas diretrizes, discutir o conteúdo aprovado fornecendo elementos para orientar a construção de projetos político-pedagógicos. Utilizamo-nos de fontes bibliográficas, documentos e depoimentos orais. Evidenciamos os princípios pedagógicos presentes nas diretrizes; abordamos a discussão sobre a pesquisa; a licenciatura em enfermagem, o Sistema Único de Saúde como foco da formação e a atuação da Rede Unida. O contexto da educação superior e da saúde privatizados, as mudanças econômicas (globalização financeira, a atuação de agências internacionais) conformaram o panorama das mudanças na graduação no Brasil nos anos 90 e início do século XXI.
Subject: Educação em enfermagem
Currículo
Educação superior
Nursing, education
Curriculum
Education, higher
Editor: Associação Brasileira de Enfermagem
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0034-71672007000500005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0034-71672007000500005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0034-71672007000500005
Date Issue: 1-Oct-2007
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0034-71672007000500005.pdf45.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.