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Type: Artigo de periódico
Title: Interação social em aulas de educação física
Title Alternative: Social interaction in physical education classes
Author: Rocha, Braulio
Winterstein, Pedro José
Amaral, Silvia Cristina Franco
Abstract: This study analyzed forms of social interaction that occur during the practice of children's games. The historical-cultural perspective, especially Vigotski's contributions, was the theoretical framework from which we analyzed social interactions. The experiment, characterized as participative observation, was carried out with children aged nine to 11 years. The proposed mode of conducting the class was of open classes, with efforts to stimulate the children to change the rules of games, through the greatest amount of interaction between them. The data obtained in the work field were categorized into three situational spheres: participation, activity and relationship. The analysis of these spheres suggests that the contact between individuals in an educative environment, in an active and engaged form, produces effective social interactions in the most interesting manner, as it demands attitudes from the students in responding to the problems and divergences that arise between them, many times without adult interference.
O estudo analisou formas de interação social que ocorrem durante a prática de jogos infantis. A perspectiva histórico-cultural, em especial as contribuições de Vigotski, foi o fundamento teórico para pensarmos a interação social. A pesquisa, caracterizada como observação participante, foi realizada com crianças de nove a 11 anos. A proposta de condução das aulas pautou-se nas aulas abertas, procurando incentivar as crianças a modificarem as regras dos jogos, permitindo que houvesse uma maior chance de interação entre as mesmas. Os dados obtidos no trabalho de campo foram categorizados em três esferas situacionais: participação, atividade e relacionamento. A partir da análise destas esferas é possível afirmar que é no contato entre indivíduos no ambiente educacional, de forma ativa e comprometida, que a interação social ocorre efetivamente de maneira mais interessante, pois exigem dos alunos atitudes que respondam aos problemas e divergências evidenciados entre eles, muitas vezes, sem a imposição do adulto.
Subject: Educação física
Interação social
Internalização
Physical education
Social interaction
Internalization
Editor: Escola de Educação Física e Esporte da Universidade de São Paulo
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1807-55092009000300005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092009000300005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1807-55092009000300005
Date Issue: 1-Sep-2009
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