Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/44271
Type: Artigo de periódico
Title: Construção de uma proposta de ensino de nutrição para curso de enfermagem
Title Alternative: Construction of a proposal for nutrition teaching in nursing education
Author: BOOG, Maria Cristina Faber
Abstract: This article describes a research to improve nutrition teaching, adapting it to the specific needs of nursing students. The data were obtained through a questionnaire filled by 30 professors. The answers were analyzed by a qualitative method, applying the content analysis technique and were assembled in six groups in which the expectation of the professors were gathered: food and nutrition security, life quality, feeding problem, nutritional care process, professional role/interdisciplinarity and specific technical contents. The conclusions point out that teaching must go beyond pure technical contents, and must prepare the students to critically analyze situations where interventions in nutrition field are required and to act in an interdisciplinary manner.
Este trabalho consiste em uma pesquisa realizada com o propósito de aprimorar o ensino de Nutrição, adequando-o às necessidades específicas de graduandos de Enfermagem. Para a coleta de dados, foi aplicado um questionário a 30 docentes. As respostas foram analisadas qualitativamente, empregando-se a técnica de análise de conteúdo. Foram identificados seis eixos em torno dos quais foram aglutinadas as expectativas dos docentes: segurança alimentar e nutricional, qualidade de vida, problema alimentar, processo de cuidado nutricional, papel profissional/interdisciplinaridade e conteúdos técnicos específicos. As conclusões apontam a necessidade de o ensino ultrapassar a ministração de conteúdos estritamente técnicos, pois ele deve preparar o aluno para analisar criticamente as situações que exigem intervenções específicas do campo da nutrição e para agir interdisciplinarmente.
Subject: nutrição
ensino
enfermagem
interdisciplinaridade
nutrition
teaching
nursing
interdisciplinarity
Editor: Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1415-52732002000100003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-52732002000100003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-52732002000100003
Date Issue: 1-Jan-2002
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1415-52732002000100003.pdf111.75 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.