Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/44053
Type: Artigo de periódico
Title: Comissão própria de avaliação (cpa): similaridades e dessemelhanças no uso da estratégia na educação superior e em escolas do ensino fundamental
Title Alternative: Self evaluation comission: similarities and differences in the use of strategy in higher education and elementary school education
Author: De Sordi, Mara Regina Lemes
Abstract: The study aims to think about the meaning of the Self Evaluation Commissions created as a strategy that permits institutional self- evaluation processes in higher education. It aims to establish comparisons from a rereading of the model used by SINAES in Brazil higher education. The results confirm the importance of the Self Evaluation Commissions as an instance that promotes the meeting of the social actors in collective spaces to search for the improvement of learning quality in an organized and plural form. The advantages of the use of such commissions in fundamental school education are appointed by the proximity of the self evaluation processes of the internal and external actors related to the school.
O estudo reflete sobre os significados das Comissões Próprias de Avaliação (CPA) criadas como estratégia possibilitadora de processos de avaliação institucional participativa. Busca estabelecer comparações a partir da implementação desta estratégia em escolas de uma rede municipal de ensino a partir de uma releitura do modelo utilizado no SINAES. Os resultados confirmam a importância da CPA como instância que promove o encontro dos atores sociais nos espaços coletivos para buscarem o aprimoramento da qualidade de ensino de forma organizada e plural. Apontam-se as vantagens do uso das CPAs no ensino fundamental pela proximidade dos processos de avaliação dos atores internos e externos à escola.
Subject: Avaliação institucional
Educação superior
Ensino fundamental
Participação
CPA
Institutional evaluation
Higher education
Fundamental school
Participation
Self Evaluation Commission
Editor: Universidade de Sorocaba
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1414-40772011000300006
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772011000300006
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772011000300006
Date Issue: 1-Nov-2011
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1414-40772011000300006.pdf1.37 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.