Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/44049
Type: Artigo de periódico
Title: Da avaliação da aprendizagem à avaliação institucional: aprendizagens necessárias
Title Alternative: From the evaluation of learning to institutional evaluation: necessary lessons
Author: Sordi, Mara Regina Lemes de
Ludke, Menga
Abstract: The text addresses evaluation as an essential knowledge for teachers' work processes. Facing the external evaluation processes increasingly more present in the context of educational policies, the authors propose that the processes of teacher education incorporate a discussion about institutional evaluation presenting it as a mediation between the evaluation of learning and the evaluation of systems. The articulation between the three levels of evaluation reverberates in the processes of qualification of the forms of participation of the teacher in the pedagogical project and indirectly improves the students' learning.
O texto aborda a aprendizagem da avaliação como um dos saberes essenciais para o processo de trabalho docente. Frente aos processos de avaliação externa cada vez mais presentes no texto das políticas educacionais, os autores propõem que os processos de formação de professores incorporem a discussão sobre a avaliação institucional apresentando-a como instância mediadora entre a avaliação da aprendizagem e a avaliação de sistemas. A aprendizagem de articulação entre os três níveis de avaliação repercute nos processos de qualificação das formas de participação docente no projeto da escola e indiretamente melhora a aprendizagem dos estudantes.
Subject: Avaliação institucional
Formação de professores
Reformas educacionais
Avaliação da aprendizagem
Projeto pedagógico
Qualidade de ensino
Institutional evaluation
Teachers' education
Educational reforms
Learning evaluation
Pedagogical project
Teaching quality
Editor: Universidade de Sorocaba
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1414-40772009000200005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772009000200005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772009000200005
Date Issue: 1-Jul-2009
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1414-40772009000200005.pdf557.54 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.