Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/44043
Type: Artigo de periódico
Title: Pós-graduação no Brasil: da concepção ofertista linear para novos modos de produção do conhecimento implicações para avaliação
Title Alternative: Graduate studies in Brasil: from the linear offer conception to new means of knowledge production - implications to evaluation
Author: Moreira, Maria Lígia
Velho, Lea
Abstract: Considering the emergence of new means of knowledge production and the importance of training human resources to work in scientific and technological activities, this paper proposes a reflection on the model of evaluation that the national graduate system uses to assure the quality of the programs and the knowledge produced. Its purpose is to identify the main challenges and opportunities of this system, emphasizing the importance of the participation of the academic community and decision-makers on Science and Technology policies for the promotion of changes.
Considerando-se a emergência de novas formas de produção do conhecimento e a importância da formação de recursos humanos para atuar em atividades científicas e tecnológicas, este trabalho propõe uma reflexão sobre o modelo de avaliação que o sistema nacional de pós-graduação utiliza para atestar a qualidade dos cursos e o conhecimento produzido. Busca-se identificar quais são os principais desafios e as oportunidades deste sistema, com destaque para a importância da participação da comunidade acadêmica e dos tomadores de decisão em Políticas de Ciência e Tecnologia para a promoção de mudanças.
Subject: Pós-graduação
Avaliação
Conhecimento
Graduate studies
Evaluation
Knowledge
Editor: Universidade de Sorocaba
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1414-40772008000300002
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772008000300002
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-40772008000300002
Date Issue: 1-Nov-2008
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1414-40772008000300002.pdf848.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.