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Type: Artigo de periódico
Title: A formação médica em debate: perspectivas a partir do encontro entre instituição de ensino e rede pública de saúde
Title Alternative: La formación médica en debate: perspectivas a partir de la relación entre institución de enseñanza y la red de salud pública
Medical education under debate: perspectives from the intersection of teaching institutions and the public healthcare system
Author: Azevedo, Bruno Mariani de Souza
Ferigato, Sabrina
Souza, Tadeu de Paula
Carvalho, Sergio Resende
Abstract: This study relates to examination of medical education in Brazil and its current challenges at its intersection with the public healthcare system. It is a part of a broader qualitative participatory study entitled Evaluative research on management of the work process and training of healthcare undergraduates and workers: exploring the boundaries. We present a historical review of medical education in Brazil in order to explore its present-day ramifications, by analyzing the empirical experience of implementation and monitoring of the discipline of Public Health, which has developed in-service. The results presented are laid out along five axes: i) work process; ii) educational function of the training; iii) clinical practice; iv) influence of the healthcare system on the university; v) curriculum reform.
Este trabalho refere-se ao estudo da formação médica no Brasil e seus desafios atuais no encontro com a rede pública de Saúde; recorte do estudo qualitativo-participativo mais amplo intitulado Pesquisa avaliativa sobre a gestão do trabalho e a formação de graduandos e trabalhadores de saúde: explorando fronteiras. Apresentamos uma retrospectiva histórica da formação médica brasileira para, posteriormente, explorarmos seus desdobramentos na atualidade, tendo como analisador a experiência empírica de implementação e acompanhamento de uma disciplina de Saúde Coletiva que se desenvolve em serviço. Os resultados apresentados são dispostos a partir de cinco eixos: i) processo de trabalho; ii) função formadora do estágio, iii) prática clínica; iv) A rede intervindo na Universidade; v) reforma curricular.
Este trabajo se refiere al estudio de la formación ,médica en Brasil e sus desafíos actuales en su relación con la red de salud pública, segmento de salud pública, segmento del estudio cualitativo - participativo más amplio titulado Investigación evaluadora de la gestión del trabajo y la formación de graduandos y trabajadores de salud: Explorando Fronteras. Presentamos una retrospectiva histórica de la formación médica brasileña para explorar posteriormente sus desdoblamientos actuales, teniendo como analizador la experiencia empírica de implementación y acompañamiento de una disciplina de Salud Colectiva que se desarrolla en servicio. Los resultados se disponen a partir de cinco ejes: i) proceso de trabajo; ii) función formadora del periodo preparatorio; iii) práctica clínica; iv) la intervención de la red en la Universidad; v) reforma curricular.
Subject: Educação
Ensino
Saúde Coletiva
Medical education
Higher education
Public health system
Editor: UNESP
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1414-32832012005000048
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832012005000048
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832013000100015
Date Issue: 1-Mar-2013
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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