Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/43783
Type: Artigo de periódico
Title: A consagração científica em números: análise do perfil de uma vanguarda pelos currículos Lattes
Title Alternative: La consagración científica en números: análisis del perfil de una vanguardia por los currículos Lattes
Scientific recognition in numbers: analysis of the profile of the vanguard from Lattes curricula vitae
Author: Montagner, Miguel Ângelo
Montagner, Maria Inez
Hoehne, Eduardo Luiz
Abstract: The objective was to analyze the possibilities and limitations of quantitative study on an institution and its professionals, taking into account the Lattes curriculum vitae platform. Through exploring this material, we sought to delineate the profile of full professors within the Unicamp School of Medical Sciences and to characterize their scientific production, main activities and academic profile. Our methodology was quantitative. We outlined and analyzed the main characteristics of these professors presented in their curricula vitae that are held in the database of the Lattes platform, by means of descriptive statistics. Next, by means of qualitative analysis based on the theories of Pierre Bourdieu, we pointed out the difficulties in achieving good descriptions of researchers' social and scientific paths from the Lattes platform. Thus, the Lattes system consists of a repository of finished scientific actions, comprising a linear and non-historical succession within official science.
O objetivo foi o de analisar as possibilidades e os limites do estudo quantitativo de uma instituição e dos profissionais que nela atuam, tomando como objeto os currículos da Plataforma Lattes. Explorando esse material, procuramos delinear um quadro dos professores plenos da Faculdade de Ciências Médicas da Unicamp, caracterizar sua produção científica, as principais atividades que exercem e seu perfil acadêmico. Nossa metodologia foi quantitativa. Desenhamos e analisamos, por meio de uma estatística descritiva, as principais características desses professores, presentes na base de dados da Plataforma Lattes que contém os seus currículos. Em seguida, por meio de uma análise qualitativa, baseada na teoria de Pierre Bourdieu, apontamos, como resultado, as dificuldades da Plataforma Lattes em bem descrever as trajetórias sociais e científicas dos pesquisadores, consistindo, assim, em um repositório de atos científicos acabados e que compõem uma sucessão a-histórica e linear da ciência oficial.
El objetivo ha sido el de analizar las posibilidades y los límites del estudio cuantitativo de una institución y de los profesionales que actuan en ella tomando como objeto los currículos de la Plataforma Lattes. Al explorar este material tratamos de delinear un cuadro de los profesores plenos de la Facultad de Ciencias Médicas de la Universidad de Campinas, estado de São Paulo, Brasil, caracterizar su producción científica, las principales actividades que ejercen y su perfil académico. Nuestra metodología ha sido cuantitativa. Diseñamos y analizamos, por medio de una estadística descriptiva, las principales características de estos profesores presentes en la base de datos de la Plataforma Lattes que contiene sus currículos. Seguidamente, mediante un análisis cualitativo basado en la teoría de Pierre Bourdieu, señalamos como resultado las dificultades de la Plataforma Lattes en describir bien las trayectorias sociales y científicas de los investigadores, consistiendo así en un repositorio de actos científicos acabados y que componen una sucesión a-histórica y linear de la ciencia oficial.
Subject: Sociologia da ciência
Habitus
Bourdieu
Produção científica
Capacitação de recursos humanos em saúde
Pesquisadores
Sociology of science
Habitus
Bourdieu
Scientific production
Health human resource training
Research personnel
Editor: UNESP
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1414-32832009000300015
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832009000300015
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832009000300015
Date Issue: 1-Sep-2009
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1414-32832009000300015.pdf344.76 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.