Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/41911
Type: Artigo de periódico
Title: A mediação entre conhecimento e práticas sociais: a racionalidade da tecnologia leve, da práxis e da arte
Title Alternative: Mediation between social knowledge and practices: the rationale of soft technology, praxis and art
Author: Campos, Gastão Wagner de Sousa
Abstract: This paper analyzes three rationales used to understand the relationship between knowledge and practice. It acknowledges and criticizes the hegemony of the technological rationale, and points out that use of the concept of soft technology does not resolve the typical epistemological reduction of the technical rationale when it studies social practices, management and healthcare work. An analytical and conceptual method is suggested to analyze social practices and healthcare work, using a technological rationale, in addition to that of the praxis and the art.
Este trabalho analisa e compara três racionalidades utilizadas para compreender a relação entre conhecimento e prática. Reconhece e critica a hegemonia da racionalidade tecnológica, identifica que o emprego do conceito de tecnologia leve não resolve a redução epistemológica típica da razão técnica quando estuda as práticas sociais, a gestão e o trabalho em saúde. Sugere um método analítico conceitual para o estudo de práticas sociais e do trabalho em saúde, utilizando-se a racionalidade tecnológica, da práxis e da arte.
Subject: Práticas sociais
Trabalho em saúde
Práxis
Tecnologias leves
Social practices
Healthcare work
Praxis
Soft technology
Editor: ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-81232011000800002
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-81232011000800002
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232011000800002
Date Issue: 1-Jul-2011
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-81232011000800002.pdf143.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.