Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/41571
Type: Artigo de periódico
Title: Memória educativa e a tessitura de conceitos educacionais: experiência vivenciada na licenciatura em enfermagem
Title Alternative: Memória educativa y la contextura de concepciones educacionales: experiencia vivida en la licenciatura en enfermería
Educative memory and tessitura of educational concepts: the experience of the teaching diploma in nursing
Author: Bagnato, Maria Helena Salgado
Cocco, Maria Inês Monteiro
Abstract: The study reports the experience of a Teaching Diploma in Nursing Course, considering the incorporation and problematization of the memory concerning the students. It is based on the representations and meanings of the students' educative experiences, through reflection processes and readings, enabling the appearance of other tessituras regarding educational concepts as well as permitting the elaboration of other conceptions about work, man, society and education. This proposal shows a viable and significant way to develop a better understanding and to deepen experienced concepts, reconstructing them in their political, social and cultural relations and enabling a critical reflection as well as changes in professional practice.
É relatada uma experiência desenvolvida na Licenciatura em Enfermagem, tendo como referência a incorporação e a problematização da memória relativa às vivências dos educandos. Partiu-se das representações e significações das experiências educativas dos alunos, que, por meio de processos de reflexão e leituras são ressignificadas, possibilitando outras tessituras de conceitos educacionais, além de permitir a elaboração de outras concepções de mundo, homem, sociedade e educação. Essa proposta mostra um caminho viável e significativo para desenvolver uma melhor compreensão e aprofundamento dos conceitos vivenciados, reconstruindo-os em suas relações políticas, sociais e culturais, viabilizando uma reflexão crítica e mudanças em sua prática profissional.
Es relatada una experiencia desarrollada en la Licenciatura en Enfermería de la Facultad de Educación- UNICAMP, teniendo como referencia la incorporación de la problematización de la memoria de cuestiones relacionadas con las vivencias de los alumnos. Partimos de las representaciones y significados de las experiencias educativas de los alumnos, que a través de procesos de reflexiones y lecturas son resignificadas, posibilitando otras concepciones de Mundo, Hombre, Sociedad y Educación. Esta propuesta se muestra como un camino viable y significativo para desarrollar una mejor comprensión y profundización de los conceptos vivenciados, reconstruyéndolos en sus relaciones políticas, sociales y culturales, haciendo posible una reflexión critica y cambios en su práctica profesional.
Subject: licenciatura em enfermagem
ensino
memória
teaching diploma in nursing
education
memory
Editor: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-11692002000300019
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692002000300019
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692002000300019
Date Issue: 1-Jun-2002
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-11692002000300019.pdf148.36 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.