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Type: Artigo de periódico
Title: Jogos materno-infantis: estimulação essencial para a criança com paralisia cerebral
Title Alternative: Mother-infant play: essential stimulation for children with cerebral palsy
Author: Gomes, Celina Aguilar
Duarte, Edison
Abstract: The aim of this research was to ascertain the potential influence of ludic activities conducted in a hospital environment, on the developmental processes of children with cerebral palsy, based on an analysis of the microsystem elements per Urie Bronfenbrenner. Starting from a qualitative approach, this research was characterized as an interpretative case study. Four children with CP and their mothers participated in this research that took place in the waiting room of the pediatric neurological physical therapy unit at the Universidade Estadual de Campinas (University Hospital). The criteria chosen were as follows: the CP diagnosis, therapy attendance and the agreement to participate. The research tools used were: participant observation and semistructured interviews. The data analysis revealed a positive change in the attitude of the mothers and children in relation to the environment.
O objetivo deste estudo foi verificar a influência potencial de atividades lúdicas, realizadas no contexto hospitalar, sobre os processos desenvolvimentais de crianças com paralisia cerebral, a partir da análise dos elementos do microssistema de Urie Bronfenbrenner. Partindo de uma abordagem qualitativa, esta pesquisa se caracterizou como um estudo de caso interpretativo. Quatro crianças com paralisia cerebral e suas mães foram selecionadas como sujeitos desta pesquisa, realizada na sala de espera da Fisioterapia Neurológica Infantil do Hospital das Clínicas da Universidade Estadual de Campinas. O critério de escolha foi: diagnóstico de paralisia cerebral, assiduidade ao atendimento fisioterápico e concordância em participar de todas as etapas da pesquisa. Os instrumentos de pesquisa foram: observação participante e entrevista semiestruturada. Os resultados revelaram uma mudança positiva nas atitudes das mães e das crianças em relação ao ambiente.
Subject: Paralisia cerebral
Brincar
Desenvolvimento
Interação infantil
Cerebral palsy
Recreation
Childhood development
Interpersonal relations
Editor: Programa de pós-gradução em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-166X2009000400015
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2009000400015
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2009000400015
Date Issue: 1-Dec-2009
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

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