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Type: Artigo de periódico
Title: Crenças de auto-eficácia, autoconceito e desempenho em matemática
Title Alternative: Self-efficacy beliefs, self-concept and performance in mathematics
Author: Souza, Liliane Ferreira Neves Inglez de
Brito, Márcia Regina Ferreira de
Abstract: The objective of the present study was to investigate the relationship between involving self-efficacy beliefs, self-concept and performance in mathematics amongst early elementary school students. The subjects comprised 122 third and fourth graders, both male and female, whose ages varied from eight to thirteen, attending a state public school in an inner city in the state of São Paulo. Data were collected using a mathematical self-efficacy questionnaire, a mathematical self-concept scale, and a mathematics test. To investigate correlations among variables, a Pearson correlation test was conducted. The results indicated that student performance was positively related to self-concept and mathematical self-efficacy. In addition, a significant, positive relationship could be seen between the beliefs of mathematical self-concept and mathematical self-efficacy. The results of the present study, in general terms, bear out other research data on the same theme, as well as theoretical assumptions from a socio-cognitive perspective.
Este trabalho teve como objetivo investigar as relações entre o autoconceito, as crenças de auto-eficácia e o desempenho em Matemática de alunos das séries iniciais do Ensino Fundamental. Participaram do estudo 122 estudantes de terceira e quarta séries, de ambos os gêneros, com idade variando de oito a treze anos, matriculados em uma escola pública estadual de um município do interior de São Paulo. Os dados foram coletados por meio de um questionário de auto-eficácia matemática, uma escala de autoconceito matemático e uma prova de matemática. Para se verificar correlações entre as variáveis, foi efetuada a matriz de correlação de Pearson. A análise dos resultados mostrou que o desempenho dos alunos encontrava-se positivamente relacionado ao autoconceito e à auto-eficácia matemática. Além disso, pôde-se evidenciar uma relação positiva e significativa entre tais constructos. De forma geral, os resultados deste estudo confirmaram dados de outros sobre a mesma temática, bem como as formulações teóricas da perspectiva sócio-cognitiva.
Subject: Auto-eficácia
Autoconceito
Desempenho
Matemática
Self-concept
Self-efficacy
Performance
Mathematics
Editor: Programa de pós-gradução em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-166X2008000200004
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2008000200004
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2008000200004
Date Issue: 1-Jun-2008
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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