Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/40259
Type: Artigo de periódico
Title: Atitudes e conhecimentos em relação à velhice em estudantes de graduação em educação e em saúde: subsídios ao planejamento curricular
Title Alternative: Attitudes and beliefs toward aging among undergraduate students from the education and health fields: curriculum planning contributions
Author: Neri, Anita Liberalesso
Jorge, Mariana Dias
Abstract: The aim of this paper is describe and compare the undergraduates' attitudes and beliefs toward aging. Two hundred and seventy seven students (190 women) aged from 18 to 43 (M=23; SD=3,39) have participated in this investigation. Fifty percentagem of them had attended to disciplines; 60% studied aging issues; 62% had social contacts and 32% worked with aged people. The instruments were a) Semantic differential: 30 bi-polar items (DSS) reflecting agency, cognition, social relations and social image; b) Knowledge scale: 25 multiple choice items reflecting physical, psychological and sociological knowledge. The according to the results: a) Positive attitudes, mostly among the youngest, women and those who lived close to aged people; b) Aging right answers low rate (M=41%, SD=10,3%); c) Those that have studied aging matters( Nursing, Physical Education and Medicine students) knew more than those who did not (Education); d) Attitudes and knowledge were positively and significantly correlated. It was concluded that aging attendance and education depends on the offering of opportunities and knowledge structure.
Esta pesquisa descreve e compara atitudes e conhecimentos sobre velhice em alunos de graduação, com uma amostragem de 277 alunos de Pedagogia, Educação Física, Medicina e Enfermagem, de 18 a 43 anos (M=23, DP=3,39), sendo 190 mulheres; 50,0% freqüentaram disciplina; 60,0% estudaram tópico sobre velhice; 62,0% convivem e 32,0% trabalham com idosos. Os instrumentos utilizados foram a) Diferencial semântico - 30 itens bipolares - domínios agência, cognição, relações sociais e persona; e b) Escala de conhecimentos - 25 itens - físicos, psicológicos e sociológicos. São apresentados os seguintes resultados: a) atitudes positivas, principalmente nos mais jovens, mulheres e que convivem com idosos; b) Baixo nível de acertos em conhecimentos (M=41,0%, DP=10,3%); c) Os que estudaram sobre velhice (cursos de Enfermagem, Educação Física e Medicina) sabem mais do que os que não estudaram (Educação); d) Atitudes e conhecimentos positiva e significantemente correlacionados. Portanto, educar e atender adequadamente os idosos dependem da oferta de estruturas de conhecimento e de oportunidades para desenvolver habilidades e valores específicos.
Subject: Atitudes em relação à velhice
Crenças em relação à velhice
Gerontologia
Estudantes universitários
Aged, attitudes toward aging
Beliefs toward aging
Gerontology
Undergraduate students
Editor: Programa de pós-gradução em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-166X2006000200003
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2006000200003
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2006000200003
Date Issue: 1-Jun-2006
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-166X2006000200003.pdf168.42 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.