Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/40252
Type: Artigo de periódico
Title: A imagem que professoras de escola regular têm em relação à aprendizagem do aluno surdo
Title Alternative: The view of regular school teachers on the learning process of deaf student
Author: Silva, Angélica Bronzatto de Paiva e
Pereira, Maria Cristina da Cunha
Abstract: This study aims to analyse the view of regular school teachers on the learning process of deaf students. Seven teachers from Elementary School (First to Fourth grades) have been interviewed. All of them have deaf student attending class simultaneously at CEPRE - UNICAMP, an institution where special works are developed with handicapped people. The relationship between teacher and deaf students was observed in the classroom as well. Using a qualitative approach, this study based its interpretation on the thematic and categorial analysis of content, emphasizing the learning category. The evaluation of data showed that, although teachers have said the deaf student presents no problem with the learning process, it is possible to infer the teachers think that students present some limitations. There are low expectations related to the deaf students learning process.
Este trabalho tem como objetivo analisar a imagem que professoras da escola regular têm em relação à aprendizagem do aluno surdo. Para isto foram realizadas entrevistas com 7 professoras do ensino fundamental (1ª a 4ª série) que têm em sua classe aluno surdo, o qual freqüenta concomitantemente o Cepre - Unicamp, onde é atendido por profissionais especializados em surdez. Além das entrevistas, foram realizadas observações da interação professora - aluno surdo na sala de aula. Com base em uma abordagem qualitativa, procedeu-se à análise de conteúdo do tipo temática e categorial, dando-se ênfase à categoria aprendizagem. A análise de dados evidenciou que, apesar de as professoras afirmarem que o aluno surdo não apresenta problemas de aprendizagem, depreende-se, de suas falas, uma visão de limitação do aluno e uma expectativa baixa em relação à aprendizagem do aluno surdo.
Subject: surdez
educação de surdos
prática pedagógica com surdos
interação professor ouvinte-aluno surdo
imagem de surdez e interação
deafness
deaf education
teaching process
interaction hearing teacher-deaf student
deaf representation and interaction
Editor: Programa de pós-gradução em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-166X2003000200001
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2003000200001
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2003000200001
Date Issue: 1-Aug-2003
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-166X2003000200001.pdf48.73 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.