Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/40251
Type: Artigo de periódico
Title: Autopercepção de crianças desatentas no ambiente escolar
Title Alternative: Self-perception of inattentive children in the school environment
Author: Tonelotto, Josiane Maria de Freitas
Gonçalves, Vanda Maria Gimenes
Abstract: This study is part of a larger study on identification of inattentive children and their behaviors in the school environment, its object having been to identify inattentive children and verify how they perceive themselves in their school environment, relating this aspect to lack of attention. Data were collected in a government school of fundamental teaching and the sample consisted of 127 school children of the first grade. This data collecting was done by means of individual interviews with the subjects and with their teachers. The data analysis defined two distinct groups, one in which the problems of attention were identified and the other, in which this did not happen. The presence of a greater number of self-oriented negative attitudes was observed within the group of children with attention problems, which, on its turn, probably collaborates to the difficulties found in their formal schooling. The identification of this condition broadens the possibilities of intervention capable of minimizing the problems faced daily in the classroom.
Este estudo é parte de um estudo maior sobre crianças desatentas e seus comportamentos no ambiente escolar, cujo objetivo foi identificar crianças desatentas e verificar como se percebem no ambiente escolar. Os dados foram coletados em entrevistas individuais com os 127 sujeitos participantes e suas professoras. A análise dos dados definiu dois grupos distintos, um em que os problemas de atenção foram identificados e outro em que isto não ocorreu. Observou-se a presença de maior número de atitudes negativas em relação a si no grupo de crianças com problemas de atenção, o que, provavelmente, colabora para as dificuldades encontradas na escolaridade formal; a identificação dessa condição amplia as possibilidades de intervenções que auxiliem no dia-a-dia da sala de aula.
Subject: Déficit de Atenção
popularidade e rejeição
Attention's Deficit
popularity and rejection
Editor: Programa de pós-gradução em Psicologia, Pontifícia Universidade Católica de Campinas
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-166X2002000300004
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2002000300004
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-166X2002000300004
Date Issue: 1-Dec-2002
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0103-166X2002000300004.pdf60.38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.