Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/38879
Type: Artigo de periódico
Title: Práticas educativas em saúde: da fundamentação à construção de uma disciplina curricular
Title Alternative: Prácticas educativas en la salud: del fundamento a la construcción de una asignatura
Educational practice in health area: from the base to the construction of a curricular subject
Author: Bagnato, Maria Helena Salgado
Missio, Lourdes
Renovato, Rogério Dias
Bassinello, Greicelene Aparecida Hespanhol
Abstract: This work presents the process of building a subject named Educational Practice in Health Area, which has become part of the curricular program since 2006 and has been developed in the Nursing course in Campinas University, Campinas, SP. This study was accomplished by trying to put together Education, Health and Cultural Studies, going through these fields and keeping them connected to other possibilities of building up the pedagogical knowledge for the graduating nurse. During the classes important topics were discussed, such as conceptions of the human being, of the body, health, the education-health relation, among others. In this context, interlocutions were established to shake the paradigms, the speeches and the practice in Health Area. Hence, our trajectory towards the discipline enabled us to understand the historicity of Educational Practice in Health Area and the purposes that have guided them to support critical analysis in developing those practices.
Este trabalho procura apresentar o processo de construção da disciplina Práticas Educativas em Saúde, introduzida no currículo implantado em 2006 e desenvolvida no Curso de Licenciatura em Enfermagem da Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP. O percurso desse trabalho passou pelas tentativas de aproximação entre a educação e a saúde e os aportes dos estudos culturais, atravessando esses campos disciplinares, sem perder o fio condutor de outras possibilidades para a construção do saber pedagógico na formação do enfermeiro. No decorrer da disciplina, foram abordados tópicos importantes, como as concepções de ser humano, de corpo, de saúde, a relação educação-saúde, dentre outros. Neste contexto, estabeleceram-se interlocuções com referenciais que movimentaram os paradigmas, os discursos e as práticas em saúde. Assim, nossa trajetória no pleito da disciplina possibilitou compreender a historicidade das práticas educativas em saúde e os pressupostos que as têm orientado para subsidiar análises críticas no desenvolvimento dessas práticas.
Este trabajo busca presentar el proceso de construcción de la asignatura de Prácticas Educativas en la Salud, introducida en el curriculum implantado en 2006 y desarrollado en el Curso de Licenciatura en Enfermería de la Universidad Estatal de Campinas, Campinas, SP. El recorrido del presente trabajo pretende hacer una aproximación entre la Educación y Salud y los fundamentos de los Estudios Culturales, entrecruzando estos campos, sin perder el hilo conductor de otras posibilidades para la construcción del saber pedagógico en la formación del Enfermero(a). Durante el desarrollo de la asignatura, fueron abordados importantes temas como la concepción de ser humano, de cuerpo, de salud, la conexión entre la educación y la salud , entre otros. En este contexto, se establecieron interlocuciones con referenciales que movilizaron paradigmas, discursos y prácticas en salud De esta forma, nuestra trayectoria en la construcción de la asignatura, posibilitó la comprensión de la historicidad de las Prácticas Educativas en la Salud y los presupuestos que han orientado el análisis crítico del l desarrollo de estas prácticas.
Subject: Educação em Saúde
Cultura
Enfermagem
Saúde
Health Education
Culture
Nursing
Health
Editor: Universidade Federal do Rio de Janeiro
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1414-81452009000300028
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1414-81452009000300028
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-81452009000300028
Date Issue: 1-Sep-2009
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1414-81452009000300028.pdf108.51 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.