Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/38506
Type: Artigo de periódico
Title: Trajetórias e biografias: notas para uma análise bourdieusiana
Title Alternative: Trajectories and biographies: notes for a Bourdieusian analysis
Author: Montagner, Miguel Ângelo
Abstract: In this article, we seek to examine the use of Pierre Bourdieu's methodology, in which the notions of habitus and field play a central role, in order to understand inner concepts such as biography and trajectory in his theory of praxis. Besides locating and pointing out the relevance of Bourdieu's works, our intention here is to extract from these debates the possible application of his theory and to propose procedures for analysis of biographical materials or life histories when they are used as a heuristic tool.
Nesse artigo, procuramos analisar o uso da metodologia de Pierre Bourdieu, na qual as noções de habitus e campo têm um lugar central, com o objetivo de entender conceitos internos como biografia e trajetória em sua teoria da práxis. Nossa intenção nesse estudo é, além de situar e apontar a relevância da obra de Bourdieu, extrair desses debates possíveis aplicações de sua teoria e propor procedimentos de análise dos materiais biográficos ou histórias de vida quando são usados como um instrumento heurístico.
Subject: Bourdieu
biografia
trajetória
história de vida
habitus
campo
Bourdieu
biography
trajectory
life histories
habitus
Editor: Programa de Pós-Graduação em Sociologia - UFRGS
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1517-45222007000100010
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1517-45222007000100010
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222007000100010
Date Issue: 1-Jun-2007
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1517-45222007000100010.pdf197.87 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.