Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/37419
Type: Artigo de periódico
Title: Produção científica em avaliação psicológica no contexto escolar
Title Alternative: Producción científica en evaluación psicológica en el contexto escolar
Scientific production in psychological evaluation in the school context
Author: Oliveira, Katya Luciane de
Santos, Acácia Aparecida Angeli dos
Noronha, Ana Paula Porto
Boruchovitch, Evely
Cunha, Cláudia Araújo da
Bardagi, Marucia Patta
Domingues, Simone F. da Silva
Abstract: This paper analyses the scientific production in psychological evaluation in the school context published in 234 articles from seven scientific indexed periodicals. The analysis was carried out according to some metascientific criteria such as: authorship, thematic, discourse, and exam of the different types of evaluation, to name a few. Results evinced not only a greater concentration of publications regarding to educational psychology evaluation in certain journals, but also an increase of these types of studies recently as well. It was also found that most of the authors were females and that psychological tests were used both in a variety of contexts and with diverse purposes. Psychometric instruments were the most frequently employed. Interviews and observations were also used. Projective techniques were reported only in 2.3% of the investigations. It is recommended that similar studies be conducted in order to better monitor the expanding area of psychological evaluation in Brazil.
Esta pesquisa objetivou analisar a produção científica em avaliação psicológica no contexto escolar publicada em 234 artigos de sete periódicos científicos indexados. A análise baseou-se em alguns critérios da metaciência, a saber, autoria, temática, discurso e análise dos tipos de avaliações. Os resultados evidenciaram que em alguns periódicos há maior concentração de publicações sobre a temática, acentuada nos últimos anos. A participação feminina foi predominante na autoria dos artigos e detectou-se ampla diversificação nos propósitos e contextos nos quais os testes psicológicos têm sido usados. Quanto ao tipo de avaliação, os instrumentos psicométricos foram os mais utilizados, sendo freqüente, também, o emprego de entrevistas e observação. A técnica projetiva foi empregada em apenas 2,3% das investigações. Sugere-se que outros estudos similares sejam realizados, visando a monitorar a expansão da área de avaliação psicológica no Brasil.
Esta investigación tuvo como objetivo analizar la producción científica en evaluación psicológica en el contexto escolar publicada en 234 artículos de siete revistas indexadas. El análisis se basó en algunos criterios de la meta-ciencia, son ellos, autor, temática, discurso y análisis de los tipos de evaluaciones. Los resultados mostraron que en algunas revistas hay una concentración mayor de publicaciones sobre la temática que se intensificaron en los últimos años. La participación femenina fue predominante en los autores de los artículos y se detectó una gran diversificación en los propósitos y contextos en los cuales los testes psicológicos han sido utilizados. En relación al tipo de evaluación, los instrumentos psicométricos fueron los más utilizados, siendo también frecuente la utilización de entrevistas y observaciones. La técnica proyectiva fue usada en apenas 2,3% de las investigaciones. Se sugiere que sean realizados otros estudios semejantes, con el objetivo de monitorear la expansión del área de evaluación psicológica en el Brasil.
Subject: Avaliação psicológica
Medida
Ambiente educacional
Psychological assessment
Measurement
School environment
Editor: Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-85572007000200005
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572007000200005
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572007000200005
Date Issue: 1-Dec-2007
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1413-85572007000200005.pdf281.6 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.