Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/37214
Type: Artigo de periódico
Title: Relações entre atitude, conceito e utilidade da estatística
Title Alternative: Relationship among the attitude, concept and usefulness of the statistics
Author: Vendramini, Claudette Maria Medeiros
Brito, Márcia Regina Ferreira de
Abstract: Researches have indicated students’ negative attitudes towards Statistics and difficulties to learn it. Thus, this paper analyzes the relationships between the attitudes towards Statistics, its concept and its usefulness for 319 university students who answered an informative questionnaire and a scale of attitudes towards Statistics. This scale shows a high internal consistence. The few subjects who were able to define Statistics did not present any differences in attitudes as compared to those who were not able to define it. The majority of the students who considered Statistics a useful tool revealed more positive attitudes than those ones who did not consider it useful. These results suggest that teaching strategies that reveal the usefulness of Statistics should be adopted to allow students to develop more positive attitudes, and, thus, improve its teaching-learning process.
Pesquisas têm indicado atitudes negativas dos estudantes em relação à Estatística e dificuldades na aprendizagem dessa disciplina. Assim, avaliou-se a relação entre essas atitudes, o conceito e a utilidade da Estatística para 319 universitários que responderam a um questionário informativo e a uma escala de atitudes em relação à Estatística. Essa escala apresentou uma alta consistência interna. Poucos conseguiram definir Estatística e não apresentaram diferença de atitudes em relação àqueles que não conseguiram defini-la. A maioria considerou-a uma ferramenta útil, revelando ter atitudes mais positivas do que aqueles que não a consideraram útil. Esses resultados sugerem que sejam adotadas estratégias de ensino que revelem a utilidade da Estatística para que os estudantes desenvolvam atitudes mais positivas, melhorando o ensino-aprendizagem dessa disciplina.
Subject: Atitudes em relação à Estatística
Ensino de Estatística
Ensino Superior
Attitude towards Statistics
Teaching-learning Statistics
Higher education
Editor: Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE)
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-85572001000100007
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572001000100007
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572001000100007
Date Issue: 1-Jun-2001
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.