Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/37206
Type: Artigo de periódico
Title: Análise do comportamento e a habilidade de leitura: um levantamento crítico de artigos do JABA
Title Alternative: Behavior analysis and reading skills: a critical survey of JABA's articles
Author: Mauad, Luiza Cristina
Guedes, Maria do Carmo
Azzi, Roberta Gurgel
Abstract: The present work intended to identify the approach ways proposed by the Behavior Analysis to teach or remedy this skill, throughout an analysis of an article review from the Journal of Applied Behavior Analysis - JABA's over the years 1968 to 2002 about reading skills on the regular teaching. A data bank was build up from an article selection found by using the key words that nurtured the search on the journal web site. It was possible to identify among the analysis data collected experimental design used on the interventions, experimental variables manipulated by the researcher; observational variables that were sometimes a behavior presented by the individual or, sometimes, an environment modification expressing this behavior, types of reinforcement used, and the main goal of each intervention. The experimental variables spectrum indicates multiple intervention possibilities, which can be applied on this academic teaching in a regular teaching class environment. Teacher practicing condition on the operant procedures makes possible to raise pupils reading performance, and the presented tutorial procedures showed as an effective alternative for big classes, what comes closer to the regular teaching reality.
O presente trabalho pretendeu, por meio de uma análise de revisão de artigos sobre habilidade de leitura no ensino regular no Journal of Applied Behavior Analysis - JABA nos anos de 1968 a 2002, identificar as formas de atuação propostas pela Análise do Comportamento para ensinar ou remediar esta habilidade. Montando-se um banco de dados de artigos encontrados e utilizando-se palavras-chave que nortearam a busca na web site do periódico, foi possível identificar os delineamentos experimentais utilizados nas intervenções, as variáveis experimentais manipuladas pelo experimentador, as variáveis de observação que foram tanto um comportamento apresentado pelo sujeito quanto uma modificação ambiental expressando esse comportamento, os tipos de reforçadores empregados e o objetivo de cada intervenção. O espectro das variáveis analisadas indicou múltiplas possibilidades interventivas que podem ser aplicadas em uma sala de aula do ensino regular de leitura aumentando a performance do aluno nesta habilidade. Na condição de prática do professor em procedimentos operantes pode ser possível aumentar a performance de ler do aluno e os procedimentos de tutoria apresentados mostraram-se como alternativa efetiva para classes numerosas, o que se aproxima da realidade do ensino regular.
Subject: Análise do comportamento
Habilidade de leitura
Alfabetização
Ensino regular
Behavior analysis
Reading skill
Reading and writing teaching
Regular teaching
Editor: Universidade de São Francisco, Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1413-82712004000100008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1413-82712004000100008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-82712004000100008
Date Issue: 1-Jun-2004
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.