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Type: Artigo de periódico
Title: O ensino das ciências sociais em saúde: entre o aplicado e o teórico
Title Alternative: The teaching of social sciences in health: between practice and theory
Author: Barros, Nelson Filice de
Abstract: The models of teaching social sciences and clinical practice are insufficient for the needs of practical-reflective teaching of social sciences applied to health. The scope of this article is to reflect on the challenges and perspectives of social science education for health professionals. In the 1950s the important movement bringing together social sciences and the field of health began, however weak credentials still prevail. This is due to the low professional status of social scientists in health and the ill-defined position of the social sciences professionals in the health field. It is also due to the scant importance attributed by students to the social sciences, the small number of professionals and the colonization of the social sciences by the biomedical culture in the health field. Thus, the professionals of social sciences applied to health are also faced with the need to build an identity, even after six decades of their presence in the field of health. This is because their ambivalent status has established them as a partial, incomplete and virtual presence, requiring a complex survival strategy in the nebulous area between social sciences and health.
Os modelos de ensino de ciências sociais e da clínica são insuficientes para as necessidades prático-reflexivas quando aplicados à saúde. O objetivo deste artigo é refletir sobre os desafios e as perspectivas do ensino de ciências sociais para profissionais da saúde. Na década de 1950 iniciou-se o importante movimento de aproximação das ciências sociais com o campo da saúde, no entanto prevalecem relações de fraca credencial, devido: baixo status profissional dos cientistas sociais na área da saúde; localização pouco clara dos profissionais de ciências sociais no campo da saúde; pequena importância atribuída pelos estudantes às ciências sociais; reduzido número de profissionais e a colonização das ciências sociais pela cultura biomédica no campo da saúde. Dessa maneira, aos profissionais das ciências sociais aplicadas à saúde ainda é colocada a necessidade de construir uma identidade, mesmo após seis décadas de presença neste campo, pois sua condição ambivalente os tem fixado como presença parcial, incompleta e virtual, exigindo estratégia complexa de sobrevivência na fronteira entre as ciências sociais e a saúde.
Subject: Ciências sociais
Sociologia da saúde
Ensino
Identidade
Integração
Social sciences
Sociology of health
Teaching
Identity
Integration
Editor: ABRASCO - Associação Brasileira de Saúde Coletiva
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/1413-81232014194.15202013
Address: http://dx.doi.org/10.1590/1413-81232014194.15202013
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-81232014000401053
Date Issue: 1-Apr-2014
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