Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/36729
Type: Artigo de periódico
Title: Subsídios para uma formação profissional crítico-reflexiva na área da saúde: o desafio da virada do século
Title Alternative: Subsidios para una formación profesional crítica-reflexiva en el área de la salud y el desafío del cámbio del siglo
Subsidies for a critical-reflexive professional formation in the health area and the challenge of the changing century
Author: Sordi, Mara Regina Lemes De
Bagnato, Maria Helena Salgado
Abstract: Change in the logic of health profissional formation is a demanding challenge for the new world order. The present study searches the problematical bases of reflexive-critical teaching in the area and its contribution for placing the profissional in the work market. This insertion must be regulated by the collective citizenship ethics and must also look forward to a confrontation, in an organized way, with the interests of the neoliberal project.
A mudança da lógica da formação dos profissionais de saúde é uma exigência frente aos desafios da nova ordem mundial. O presente estudo busca problematizar as bases do ensino crítico-reflexivo na área e sua contribuição para uma inserção dos profissionais no mercado de trabalho. Esta inserção deve ser regida pela ética da cidadania coletiva e deve estar disposta a enfrentar de forma organizada os interesses do projeto neoliberal.
El cambio de la lógica de la formación de los profesionales de la salud es una exigencia frente a los desafios del nuevo orden mundial. Este estudio busca problematizar las bases de la ensenãnza crítico-reflexiva en el área y su contribución para la inserción de los profesionales en el mercado de trabajo. Esta inserción debe ser regida por la ética de la ciudadanía colectiva y debe estar dispuesta a enfrentar de forma organizada los intereses del projecto neoliberal.
Subject: formação profissional
ensino crítico-reflexivo
cidadania
professional formation
critical-reflexive education
citizenship
Editor: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-11691998000200012
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11691998000200012
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11691998000200012
Date Issue: 1-Apr-1998
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-11691998000200012.pdf131.01 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.