Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/363251
Type: Artigo
Title: First aid at school: teacher and staff training
Title Alternative: A escola como espaço para aprendizado sobre primeiros socorros
Author: Calandrim, Lucas Felix
dos Santos, Adriana Breves
de Oliveira, Lais Rodrigues
Massaro, Luciana Goncalves
Vedovato, Cleuza Aparecida
Boaventura, Ana Paula
Abstract: To implement an educational strategy on first aid for students from public and private schools and to verify their knowledge before and after the educational intervention.Quantitative, descriptive, exploratory research, carried out with 48 ninth-year students. In order to verify students' knowledge, ten objective and multiple choice questions were used in a pre- and post-test. Data collection was carried out from September to December 2016, totaling six meetings. Data analysis was performed using PASW Statistics for Windows software, version 20.0. McNemar’s and Chi-square tests were used. There was a statistically significant difference between the correct answers in the post-test questions about choking (p2=0.008), electric shock (p2=0.018), hemorrhage (p2=0.004), and cardiopulmonary arrest (p2=0.041). The average of correct answers in state and private schools were, respectively, 70.0% and 85.5%. Students achieved significant learning through the educational intervention, emphasizing the relevance of including first aid in the school syllabus
metadata.dc.description.abstractalternative: implementar estratégia educativa sobre noções básicas de primeiros socorros com estudantes de escola pública e particular e verificar o conhecimento destes antes e após a intervenção educativa. Método: pesquisa quantitativa, descritiva, exploratória, realizada com 48 estudantes do nono ano. Para verificar o conhecimento, utilizaram-se dez questões objetivas e de múltipla escolha como pré e pós-teste. A coleta foi realizada de setembro a dezembro de 2016, totalizando seis encontros. Para análise utilizou-se Software PASW Statistics for Windows, versão 20.0, teste McNemar e Qui-quadrado. Resultados: nas escolas, houve diferença estatisticamente significativa entre os acertos no pós-teste sobre engasgo (p2=0,008), choque elétrico (p2=0,018), hemorragia (p2=0,004), parada cardiorrespiratória (p2=0,041). Logo, a média de acertos na escola pública e privada foi, respectivamente, 70,0% e 85,5%. Os estudantes obtiveram aprendizado significativo mediante intervenção educativa, ressaltando a relevância na inclusão da disciplina de primeiros socorros nas escolas
Subject: Promoção da saúde
Educação em saúde
Country: Brasil
Editor: Universidade Federal do Ceara
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.15253/2175-6783.2017000300002
Address: https://periodicos.ufsm.br/reufsm/article/view/36176/html_1
Date Issue: 2017
Appears in Collections:FCM - Artigos e Outros Documentos
FENF - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
000411077800002.pdf209.56 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.