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Type: Artigo de periódico
Title: O Moving Average Convergence-Divergence como ferramenta para a decisão de investimentos no mercado de ações
Title Alternative: Moving Average Convergence-Divergence as a tool for deciding on investments in the stock market
Author: Vidotto, Rodrigo Silva
Migliato, Antônio Luiz Tonissi
Zambon, Antonio Carlos
Abstract: The increase in the number of investors at Bovespa since 2000 is due to stabilized inflation and falling interest rates. The use of tools that assist investors in selling and buying stocks is very important in a competitive and risky market. The technical analysis of stocks is used to search for trends in the movements of share prices and therefore indicate a suitable moment to buy or sell stocks. Among these technical indicators is the Moving Average Convergence-Divergence [MACD], which uses the concept of moving average in its equation and is considered by financial analysts as a simple tool to operate and analyze. This article aims to assess the effectiveness of the use of the MACD to indicate the moment to purchase and sell stocks in five companies - selected at random - a total of ninety companies in the Bovespa New Market and analyze the profitability gained during 2006, taking as a reference the valorization of the Ibovespa exchange in that year. The results show that the cumulative average return of the five companies was of 26.7% against a cumulative average return of 0.90% for Ibovespa.
O aumento do número de investidores na Bovespa desde o início da década de 2000 é decorrente da estabilização da inflação e da queda nas taxas de juros no período. A utilização de ferramentas que auxiliem os investidores nos processos de tomada de decisões é de suma importância em um mercado competitivo e arriscado. A análise técnica de ações é utilizada para identificar tendências nos movimentos dos preços das ações e assim indicar os momentos favoráveis para comprar ou vender ações. Dentre esses indicadores técnicos, há o Moving Average Convergence-Divergence [MACD], que utiliza o conceito de médias móveis em sua formulação e é considerada pelos analistas financeiros uma ferramenta simples de operar e interpretar. O objetivo deste artigo é avaliar a eficácia do MACD em indicar os momentos de compra e venda de ações de cinco empresas - escolhidas de forma aleatória - de um total de noventa empresas que integram o Novo Mercado da Bovespa e, analisar a rentabilidade auferida durante o ano de 2006, tendo como referencial a valorização do Ibovespa no ano de 2006. Nesse sentido, os resultados apurados mostram que a rentabilidade média acumulada das cinco ações foi de 26,7% contra uma rentabilidade média acumulada do Ibovespa de 0,90%.
Subject: MACD
investidores
Novo Mercado
IBOVESPA
MACD
investors
New Market
IBOVESPA
Editor: Associação Nacional dos Programas de Pós-graduação em Administração
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1415-65552009000200008
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552009000200008
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1415-65552009000200008
Date Issue: 1-Jun-2009
Appears in Collections:Artigos e Materiais de Revistas Científicas - Unicamp

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