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Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Cartografia das (re)territorializações no movimento social surdo no Brasil atual : (des)caminhos para as pedagogias surdas como devir
Title Alternative: Cartography of (re) territorializations in the deaf social movement in Brazil nowadays : (mis) leads for becoming deaf pedagogy
Author: Cabello, Janaina, 1982-
Advisor: Lins, Heloísa Andreia de Matos, 1974-
Abstract: Resumo: A pesquisa cartográfica aqui apresentada destaca algumas des/re/territorializações do movimento social surdo atualmente - sob uma perspectiva molar/macropolítica e molecular/micropolítica - no complexo cenário brasileiro, com objetivo de compreender os contornos de pedagogias surdas como devir. Tendo como centralidade o referencial deleuzo-guattariano e a decolonialidade, foram selecionados alguns discursos de lideranças surdas em redes sociais, eventos online e/ou de reportagens divulgadas pela mídia, além de levantamento bibliográfico a respeito do tema. As análises tecidas sugerem: i) as pedagogias surdas são como territórios em movimento; ii) existem disputas de pauta político-educacional no movimento surdo, entre/(n)esses territórios; iii) uma aparente convergência sobre as questões linguísticas no campo educacional; iv) as propostas educacionais versam sobre os Direitos Humanos como direitos universais (propostas inclusivistas) ou como direitos à diferença (propostas decoloniais); v) projetos educacionais evidenciam diferentes espectros em relação às políticas de identidade (tensionando políticas de identidades universais e plurais). Todos esses elementos podem revelar a pluralidade da pedagogia surda (porvir), a partir das atuações do próprio povo surdo. Finalmente, são levantadas algumas questões que buscam colaborar na reflexão sobre os modos como a sociedade, conhecimentos, língua/linguagem têm aparecido nas narrativas (plurais) do movimento social surdo e impactado na educação bilíngue historicamente almejada.

Abstract: The cartographic research presented here highlights some de / re / territorialization of the deaf social movement today - from a molar / macropolitical and molecular / micropolitical perspective - in the complex Brazilian scenario, with the aim of understanding the contours of becoming deaf pedagogies. Based on the Deleuzo-Guattarian framework and decoloniality, some speeches by deaf leaders on social networks, online events and / or reports published by the media were selected, as well as a bibliographic survey on the theme. The analysis suggest: i) deaf pedagogies are like territories in movement; ii) there are political-educational disputes in the deaf movement, between / (n) these territories; iii) an apparent convergence on linguistic issues in the educational field; iv) the educational proposals deal with Human Rights as universal rights (inclusive proposals) or as rights to difference (decolonial proposals); v) educational projects show different spectra regarding identity policies (tensioning policies of universal and plural identities). All of these elements can reveal the plurality of deaf pedagogy (to come), based on the actions of the deaf people themselves. Finally, some questions are raised that seek to collaborate in reflecting on the ways in which society, knowledge, language / language have appeared in the (plural) narratives of the deaf social movement and impacted on the historically desired bilingual education.
Subject: Movimentos sociais
Surdos - Educação
Cartografia
Decolonização
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: CABELLO, Janaina. Cartografia das (re)territorializações no movimento social surdo no Brasil atual : (des)caminhos para as pedagogias surdas como devir . 2021. 1 recurso online ( 249 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, SP.
Date Issue: 2021
Appears in Collections:FE - Tese e Dissertação

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