Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/35886
Type: Artigo de periódico
Title: Validation of persuasive messages for the promotion of physical activity among people with coronary heart disease
Title Alternative: Validação de mensagens persuasivas para promoção de atividade física entre coronariopatas
Validación de mensajes persuasivos para promoción de actividad física entre pacientes con coronariopatía
Author: Mendez, Roberto Della Rosa
Rodrigues, Roberta Cunha Matheus
Spana, Thaís Moreira
Cornélio, Marília Estevam
Gallani, Maria Cecília Bueno Jayme
Pérez-Nebra, Amalia Raquel
Abstract: OBJECTIVE: to validate the content of persuasive messages for promoting walking among patients with coronary heart disease (CHD). The messages were constructed to strengthen or change patients' attitudes to walking. METHOD: the selection of persuasive arguments was based on behavioral beliefs (determinants of attitude) related to walking. The messages were constructed based in the Elaboration Likelihood Model and were submitted to content validation. RESULTS: the data was analyzed with the content validity index and by the importance which the patients attributed to the messages' persuasive arguments. Positive behavioral beliefs (i.e. positive and negative reinforcement) and self-efficacy were the appeals which the patients considered important. The messages with validation evidence will be tested in an intervention study for the promotion of the practice of physical activity among patients with CHD.
OBJETIVO: validar o conteúdo de mensagens persuasivas para promover a caminhada entre pacientes com doença arterial coronária (DAC). As mensagens foram construídas com vistas ao fortalecimento/mudança da atitude do paciente em relação à caminhada. MÉTODO: a seleção dos argumentos persuasivos foi baseada nas crenças comportamentais (determinantes da atitude), relacionadas à caminhada. As mensagens foram construídas com base no Modelo de Probabilidade de Elaboração e submetidas à validade de conteúdo. RESULTADOS: os dados foram analisados por meio do índice de validade de conteúdo e pela importância atribuída pelos pacientes aos argumentos persuasivos das mensagens. As crenças comportamentais positivas (i.e. reforço positivo e negativo) e a autoeficácia foram os apelos considerados importantes pelos pacientes. As mensagens com evidências de validação serão testadas em estudo de intervenção para promoção da prática de atividade física entre pacientes com DAC.
OBJETIVO: validar el contenido de mensajes persuasivos para promover la caminata entre pacientes con enfermedad arterial coronaria (DAC). Los mensajes fueron construidos objetivando al fortalecimiento/cambio de la actitud del paciente con relación a la caminata. MÉTODO: la selección de los argumentos persuasivos fue basada en las creencias comportamentales (determinantes de la actitud) relacionadas a la caminata. Los mensajes fueron construidos con base en el Modelo de Probabilidad de Elaboración y sometidos a la validez de contenido. RESULTADOS: los datos fueron analizados por medio del índice de validez de contenido y por la importancia atribuida por los pacientes a los argumentos persuasivos de los mensajes. Las creencias comportamentales positivas (ejemplo: refuerzo positivo y negativo) y la autoeficacia fueron los reclamos considerados importantes por los pacientes. Los mensajes con evidencias de validación serán testadas en estudio de intervención para promoción de la práctica de actividad física entre pacientes con DAC.
Subject: Enfermagem
Doença das Coronárias
Comunicação Persuasiva
Estudos de Validação
Atividade Motora
Nursing
Coronary Disease
Persuasive Communication
Validation Studies
Motor Activity
Editor: Escola de Enfermagem de Ribeirão Preto / Universidade de São Paulo
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0104-11692012000600002
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0104-11692012000600002
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-11692012000600002
Date Issue: 1-Dec-2012
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-11692012000600002.pdf500.44 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.