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Type: Artigo de periódico
Title: A masculinização da produção de leite
Author: Magalhães, Reginaldo Sales
Abstract: The strengthening of social organizations that made it possible for dairy production to become a market-driven activity has brought about deep changes in the sexual division of labour. The sociological analysis of the changes in family-farming intra-household roles shows that cultural traditions, gender-related power gaps, and social contexts that further deepen differences in market access between men and women are the social and cultural foundations of a hierarchy structured according to sex and generation, where women, especially the youngest, occupy greatly disadvantageous positions. With the strengthening of cooperatives, dairy production began to occupy a rather important role in providing resources to the household, yet the control over the activity shifted to men. This was an unexpected outcome of how the organizations conducted the process of modernizing the production and restructuring the markets, which further reinforced male control over the household production and increased the gender gap with regard to access to resources.
O fortalecimento de organizações sociais que possibilitaram fazer da produção de leite uma atividade destinada ao mercado provocou profundas mudanças na divisão sexual do trabalho. A análise sociológica das trocas intradomiciliares nos estabelecimentos rurais familiares mostra que tradições culturais, diferenças de poder entre os gêneros e contextos sociais que ampliam diferenças de acesso aos mercados entre homens e mulheres são as bases sociais e culturais de uma hierarquia estruturada segundo sexo e geração, no qual as mulheres, especialmente as mais jovens, ocupam posições de grande desvantagem. Com o fortalecimento de cooperativas, a produção de leite passou a ocupar um lugar de destaque no provimento de recursos da família, mas o domínio da atividade foi deslocado para o controle masculino. Esse foi um dos resultados não esperados da forma como as organizações conduziram o processo de modernização da produção e de reestruturação dos mercados, que reforçaram ainda mais o domínio masculino sobre a produção familiar e um aumento das desigualdades de gênero no acesso aos recursos.
Subject: Gênero
mercados
sociologia econômica
Gender
markets
economic sociology
Editor: Sociedade Brasileira de Economia e Sociologia Rural
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S0103-20032009000100010
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S0103-20032009000100010
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20032009000100010
Date Issue: 1-Mar-2009
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

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