Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/357685
Type: Outro documento
Title: Qualidade de ensino na modalidade EJA sob a ótica dos docentes
Title Alternative: Teaching quality in youth and adult education (eja) modality from the perspective of teachers
Author: Jeffrey, Debora Cristina
Leite, Sandra Fernandes
Abstract: Este artigo apresenta a percepção dos docentes sobre a qualidade de ensino na modalidade EJA, considerando suas condições cotidianas de trabalho. Apresenta os documentos legais e indicativos de qualidade na EJA da Rede Estadual de São Paulo e do Município de Campinas. A análise aborda a qualidade na educação de jovens e adultos baseada em sete dimensões: insumos financeiros e de infraestrutura; gestão pedagógica; prática pedagógica e processo de ensino e aprendizagem; avaliação; formação continuada; relações no espaço escolar e relações no entorno, sob a ótica dos docentes e fazendo um recorte em Campinas/SP, baseou-se na pesquisa “Diagnóstico da qualidade de ensino na Educação de Jovens e Adultos”, financiada pelo Observatório da Educação/CAPES. Esta pesquisa realizou o levantamento bibliográfico referente à qualidade de ensino, a formação dos professores, às políticas públicas de EJA no Brasil e às orientações oficiais de âmbito federal, estadual e municipal sobre a EJA
metadata.dc.description.abstractalternative: This article presents the perception of teachers on teaching quality in Youth and Adult Education (EJA) modality considering their daily working conditions. The paper presents the legal documents and quality indicators in EJA modality in the State of Sao Paulo and Campinas. The analysis focuses on the quality of education for Youth and Adult people in financial inputs and infrastructure; educational management; pedagogical practice and teaching and learning; evaluation; continuing education; relationships within the school and relationships in the environment. The analysis of quality from the perspective of teachers and taking Campinas/SP as study case was based on the research "Diagnosis of teaching quality in Youth and Adult Education", funded by the Observatcio da Educacao/CAPES. This research conducted the literature related to quality education, to adult and youth education (EJA) public policy in Brazil and the official guidelines of federal, state and municipal levels on the EJA
Subject: Formação de professores
Educação de jovens e adultos
Country: Brasil
Editor: Universidade Federal de São Paulo - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas - Departamento de Educação
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.34024/olhares.2016.v4.525
Address: https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/525
Date Issue: 2016
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.