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Type: Artigo
Title: Experiência de construção coletiva de instrumento autoavaliativo a serviço da formação médica referenciada nas Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) pautadas no Programa Mais Médicos
Title Alternative: An experience of collective construction of a self-evaluation instrument in the service of medical education grounded in the National Curricular Guidelines and based on the More Doctors Program
Author: Sordi, Mara Regina Lemes de
Mendes, Geisa do Socorro Cavalcanti Vaz
Cyrino, Eliana Goldfarb
Alexandre, Fabíola Lucy Fronza
Manoel, Cássia Marisa
Lopes, Cesar Vinicius Miranda
Abstract: Apresenta-se a experiência de construção de um instrumento autoavaliativo focado nas novas Diretrizes Curriculares Nacionais (DCN) de medicina, publicadas em 2014, que referenciam os projetos pedagógicos de cursos (PPCs) das escolas médicas criados a partir do Programa Mais Médicos (PMM). A metodologia de construção dessa ferramenta pautou-se no trabalho coletivo e na interprofissionalidade; e envolveu diferentes olhares e saberes na sua concepção, na definição de dimensões e eleição de indicadores. Após várias rodadas de negociação, o instrumento foi validado e utilizado nos cursos de medicina de universidades federais brasileiras em uma perspectiva formativa de avaliação, favorecendo a identificação das potências e fragilidades dos PPC com destaque aos requerimentos de uma formação no e para o Sistema Único de Saúde (SUS). A força indutora da avaliação contribuiu para a afirmação de ideias-forças que são estratégicas para a implementação de processos contra-hegemônicos na educação médica
metadata.dc.description.abstractalternative: This article presents the experience of construction of a self-evaluation instrument focusing on the new National Curricular Guidelines (DCN) for Medicine programs, published in 2014, which ground the pedagogical projects of medical schools’ courses created in the context of the More Doctors Program. The methodology of construction of this tool was based on collective work and interprofessionality and involved different perspectives and types of knowledge in its conception, in the definition of dimensions, and in the election of indicators. After many negotiation rounds, the instrument was validated and has been used in medicine courses of Brazilian federal universities in a formative perspective of evaluation, favoring the identification of strengths and weaknesses of the courses’ pedagogical projects, emphasizing the requirements of an education in and for the Brazilian National Health System (SUS). The inductive strength of the evaluation contributed to the affirmation of ideas-forces that are strategic to the implementation of counter-hegemonic processes in medical education
Subject: Autoavaliação
Diretrizes curriculares nacionais
Country: Brasil
Editor: UNESP/Faculdade de Medicina
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/interface.190527
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-32832020000100504
Date Issue: 2020
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