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Type: Artigo
Title: Acadêmicos e intelectuais da educação na reconstrução da democracia na Argentina: debates em torno a um programa científico moderno
Title Alternative: Educational academics and intellectuals in the democratic reconstruction of Argentina discussions around a modern scientific program
Author: Isola, Nicolas Jose
Abstract: In 1983, at the very end of the dictatorial period in Argentina, the reconstitution of the spaces in which knowledge was produced in education reopened interrupted debates on both modernization and the future of national education. The intention of consolidating a series of consensual processes aimed to strengthen the educational discourse and the state capacities. Through the analysis of documents and interventions produced by intellectuals, the positions of the educational academics in Argentina, in their struggle to re-establish a state expert layer, are discussed by exposing both the tensions and possibilities that they implied. The conclusions let us consider three major tensions: (i) the technical-bureaucratic and statistical weakness of the education system, (ii) the lack of cohesion of this professional space and (iii) the difficulty to establish a modern and scientific program that could reach the ways in which state decisions were made
metadata.dc.description.abstractalternative: No final da ditadura na Argentina, em 1983, a reconstituição dos espaços de produção de conhecimento em educação mereceu uma série de debates sobre a modernização interrompida e o futuro da educação nacional. Estava em disputa a intenção de consolidar consensos que fortalecessem o discurso e as capacidades educacionais do Estado. Ao analisar os documentos e intervenções intelectuais, discuto tanto as tensões quanto as possibilidades que se apresentam nos depoimentos dos acadêmicos da Educação na Argentina, na luta para o fortalecimento de uma burocracia estatal especializada. As conclusões permitem considerar três tensões: (i) a debilidade técnico-burocrática e estatística do sistema educativo; (ii) a falta de coesão deste espaço profissional; e (iii) a dificuldade para estabelecer um programa científico moderno, com acesso a posições de poder no Estado
Subject: Democracia
Educação
Intelectuais
Country: Brasil
Editor: USP/Faculdade de Filosofia, Letras e Ciencias Humanas
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.11606/0103-2070.ts.2016.106521
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20702016000300193
Date Issue: 2016
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