Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/355764
Type: DISSERTAÇÃO DIGITAL
Degree Level: Mestrado
Title: Primeira lei de Mendel : ferramentas facilitadoras no desenvolvimento de competências e habilidades para professores do ensino médio =Mendel's first law : facilitating tools in the development of competences and skills for high school teachers
Title Alternative: Mendel's first law : facilitating tools in the development of competences and skills for high school teachers
Author: Ferreira, Rodrigo Girotte, 1983-
Advisor: Souza, Anete Pereira de, 1962-
Abstract: Resumo: Esta pesquisa tem como objetivo elencar as principais dificuldades enfrentadas pelos professores do ensino médio ao desenvolverem o conteúdo referente a Primeira Lei de Mendel, e os conceitos que se fazem necessários à sua compreensão pelos alunos, dados esses que serão obtidos através de levantamento bibliográfico. A partir disso criar ferramentas que possam facilitar o processo de ensino-aprendizagem, oferecendo aos professores caminhos alternativos para que possam efetivamente desenvolverem as competências e habilidades que permeiam o conteúdo de genética no ensino médio com ênfase na Primeira Lei de Mendel. A pesquisa pretende desenvolver um material físico contendo sequências didáticas que promovam maior interesse por parte dos docentes e discentes. O material que será construído após a pesquisa e aferimento bibliográfico, auxiliará no cotidiano dos professores nos aspectos de elaboração e organização de aulas, pautadas em sequências didáticas voltadas ao desenvolvimento das competências e habilidades exigidas no currículo escolar. Atingindo assim alunos do ensino médio para uma efetiva construção de conhecimento na área da genética. O conteúdo abordado mostra-se de extrema relevância no desenvolvimento sociocientífico e crítico dos discentes diante dos avanços na área de biotecnologia

Abstract: This research aims to list the main difficulties faced by high school teachers when developing the content related to Mendel's First Law, and the concepts that are necessary for their understanding by students, data that will be obtained through bibliographic survey. Based on this, it will be created tools that can facilitate the teaching-learning process, offering teachers alternative paths so that they can effectively develop the competencies and skills that permeate the content of genetics in high school with an emphasis on Mendel's First Law. The research intends to develop a physical material containing didactic sequences that promote greater interest for teachers and students. The material that will be built after research and bibliographic verification will assist in the teachers' daily life in the aspects of preparation and organization of classes, guided by didactic sequences aimed at the development of the competences and skills required in the school curriculum. Thus reaching high school students for an effective construction of knowledge in the field of genetics. The content covered is extremely relevant in the socio-scientific and critical development of students in the face of advances in the area of biotechnology
Subject: Mendel, Lei de
Genética - Estudo e ensino
Ensino médio
Sequência didática
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: FERREIRA, Rodrigo Girotte. Primeira lei de Mendel: ferramentas facilitadoras no desenvolvimento de competências e habilidades para professores do ensino médio =Mendel's first law : facilitating tools in the development of competences and skills for high school teachers. 2020. 1 recurso online ( 76 p.) Dissertação (mestrado profissional) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Biologia, Campinas, SP.
Date Issue: 2020
Appears in Collections:IB - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Ferreira_RodrigoGirotte_M.pdf2.49 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.