Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/353897
Type: Artigo
Title: O pensar intuitivo como fundamento de uma educação para a liberdade
Title Alternative: Intuitive thinking as the foundation of education toward freedom
Author: Bach Junior, Jonas
Abstract: Este artigo apresenta o conceito de pensar intuitivo de Rudolf Steiner. O pensar racional alcança apenas um nível de apreensão da realidade. Por uma observação fenomenológica do pensar, torna-se possível a qualidade intuitiva do pensar. O produto e o produtor estão em unidade nesta observação. A autoeducação do sujeito é o processo de uma educação para a liberdade. Então, a conquista de nível intuitivo exige um aperfeiçoamento cognitivo por meio de um caminho heurístico. Agir no mundo com base na consciência intuitiva é fundamento de uma ética superior. O sujeito pode estabelecer diretrizes autênticas para sua ação quando se autoeduca
metadata.dc.description.abstractalternative: This paper introduces the concept of intuitive thinking of Rudolf Steiner. The rational thinking only reaches one level of apprehension of reality. Through a phenomenological observation of thinking, the intuitive quality of thinking becomes possible. The product and producer are in unity in this observation. The subject's self-education is the process of education toward freedom. So the achievement of the intuitive level requires a cognitive improvement through a heuristic path. Acting in the world based on intuitive awareness is the foundation of a higher ethic. The subject may establish authentic guidelines for his action when he educates himself
Subject: Educação
Country: Brasil
Editor: UFPR/Pro-Reitoria de Extensao e Cultura/ Setor de Educacao
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/0104-4060.41520
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602015000200131
Date Issue: 2015
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S0104-40602015000200131.pdf361.67 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.