Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/353854
Type: Artigo
Title: Plano Nacional de Educação e qualidade de ensino: considerações sobre a autoeficácia dos agentes escolares
Title Alternative: National Education Plan and teaching quality: considerations on the self-efficacy of the school agents
Author: Russo, Miguel Henrique
Azzi, Roberta Gurgel
Abstract: Este texto é uma reflexão motivada pela aprovação do Plano Nacional de Educação (PNE) e pela expectativa que ele traz como instrumento legal e metodológico para a melhoria da educação nacional. O objetivo foi questionar se o PNE contém os elementos que conduzem à melhoria da educação e se o faz em termos que independem dos executores para definir suas ações. São apresentadas e discutidas as metas e as estratégias do PNE que têm a melhoria do ensino como objeto. Em face da generalidade e do foco daquelas, concluímos que serão necessárias novas leituras sobre elas nos planos estaduais e municipais. Focalizamos a discussão na questão da saúde dos docentes, que aparece na estratégia 7.31, e sobre seu enfrentamento com o auxílio do constructo de autoeficácia.
metadata.dc.description.abstractalternative: Reflection motivated by the approval of the National Education Plan (PNE) and the expectation that it brings as legal and methodological tool for the improvement of national education. The objective is to question whether the PNE contains the elements that lead to better education and does so in terms that are independent of agents to define their actions. The goals and strategies of the PNE, that have better education as an objective, are presented and discussed. Given the generality and the focus of those, it is concluded that will require new readings about them will be required in state and municipal plans. The discussion is focused on the issue of teachers health, which is shown in strategy 7.31, and on its confrontation with the aid of the construction of self-efficacy.
Subject: Plano Nacional de Educação (Brasil)
Ensino
Autoeficácia
Country: Brasil
Editor: Universidade Nove de Julho
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.5585/eccos.n39.5547
Address: https://periodicos.uninove.br/eccos/article/view/5547
Date Issue: 2016
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.