Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/353694
Type: TESE DIGITAL
Degree Level: Doutorado
Title: Os MACs brasileiros e a musealização da arte contemporânea : uma discussão sobre a documentação das performances e instalações = The brazilian MACs and the musealization of contemporary art: a discussion about the documentation of performances and installation art
Title Alternative: The brazilian MACs and the musealization of contemporary art : a discussion about the documentation of performances and installation art
Author: Xavier, Janaina Silva, 1976-
Advisor: Couto, Maria de Fátima Morethy, 1963-
Abstract: Resumo: Essa pesquisa teve como tema de investigação a musealização da arte contemporânea buscando compreender como se constituíram os Museus de Arte Contemporânea (MACs) no Brasil e qual a situação atual dessas instituições, quais os processos museológicos e museográficos que têm sido empregados para a preservação, pesquisa e comunicação das obras de arte de natureza efêmera, transitória e precária (performances e instalações) e como os MACs brasileiros têm enfrentado e se ajustado para musealizar essas linguagens. O objetivo do estudo foi discutir as questões conceituais e procedimentais envolvidas, observando a realidade dos MACs brasileiros e sua atuação. A metodologia empregada foi a análise bibliográfica do referencial teórico e o levantamento de dados quantitativos e qualitativos em visitas técnicas aos MACs, com observação das rotinas e espaços e o preenchimento de questionários, também foi feito um exame mais detalhado da musealização das performances e instalações que ingressaram na coleção do MAC PR, em 2004, fruto da residência artística Faxinal das Artes, que ocorreu, em 2002, por meio do levantamento de informações com os artistas e gestores, o exame das obras e dos documentos e publicações disponíveis no museu. A estrutura da tese ficou dividida em três capítulos. O primeiro deles apresenta brevemente o percurso histórico dos MACs brasileiros e um panorama atual dessas instituições, o segundo capítulo é uma discussão teórica sobre a musealização da arte contemporânea, destacando a questão da documentação como instrumento para a salvaguarda e extroversão das performances e instalações e o terceiro e último capítulo se dedica a apresentar a experiência do MAC PR na musealização das performances e instalações produzidas na residência artística Faxinal das Artes

Abstract: This research had as its research theme the Musealization of contemporary art seeking to understand how the museums of contemporary art (MACs) were constituted in Brazil and what the current situation of these institutions, which the museological processes and museographic that have been employed for the preservation, research and communication of works of Art of ephemeral, transient and precarious (performances and installation art) and how the Brazilian MACs have faced and adjusted to musealize these languages. The aim of this study was to discuss the conceptual and procedural issues involved, observing the reality of Brazilian MACs and their atuation. The methodology used was the bibliographic analysis of the theoretical framework and the survey of quantitative and qualitative data on technical visits to MACs, with observation of routines and spaces and the completion of questionnaires, it was also made a more detailed examination of the musealization of performances and installation art that entered the collection of the MAC PR (Contemporary Museum of Art in Paraná state), in 2004, fruit of the artistic residence Faxinal of the Arts, which occurred in 2002, through interviews with artists and managers, the examination of works and documents and publications available at the museum. The structure of the thesis was divided into three chapters. The first of these presents briefly the historical trajectory of Brazilian MACs and a current panorama of these institutions, the second chapter is a theoretical discussion about the musealization of contemporary art, highlighting the issue of documentation as an instrument for the safeguarding and extroversion of intangible, ephemeral, transient and precarious proposals and the third and final chapter is dedicated to presenting the experience of the MAC PR in the musealization of performances and installation art produced in the artistic residence Faxinal of the Arts
Subject: Arte moderna
Museus de arte
Documentação
Performance (Arte)
Instalações (Arte)
Language: Português
Editor: [s.n.]
Citation: XAVIER, Janaina Silva. Os MACs brasileiros e a musealização da arte contemporânea: uma discussão sobre a documentação das performances e instalações = The brazilian MACs and the musealization of contemporary art: a discussion about the documentation of performances and installation art. 2019. 1 recurso online (280 p.) Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Artes, Campinas, SP.
Date Issue: 2019
Appears in Collections:IA - Tese e Dissertação

Files in This Item:
File SizeFormat 
Xavier_JanainaSilva_D.pdf9.54 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.