Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/35357
Type: Artigo de periódico
Title: Relação entre atributos acústicos e características arquitetônicas de salas de concerto aplicando o método da síntese da forma
Title Alternative: The relationship between acoustic attributes and architectural features of a concert hall applying the synthesis of form method
Author: Takahashi, Vanessa Fátima de Medeiros
Bertoli, Stelamaris Rolla
Abstract: This article discusses the influence of architectural design on the acoustic quality of the Berlin Philharmonic concert hall. This study was carried out using the methodology Notes on the synthesis of form proposed by Alexander (1977). This is the application of this methodology in acoustic design. The study seeks to understand the solutions adopted by each designer during the development of the design, hence optimizing the design process, making it more transparent and less dependent on trial and error. This methodology showed a hierarchy of relationships and dependency of the characteristics of the design of the Berlin Philharmonic. The result of this hierarchy helped to understand how the design is articulated and how particular design solutions influence the acoustics of the room. This optimization of the design process seeks to improve communication and the performance of the team involved in the design, as well as to avoid costly mistakes, as the process becomes more transparent.
O artigo apresenta as relações das características arquitetônicas com a qualidade sonora da sala de concerto da Filarmônica de Berlim. Este estudo foi realizado por meio do método da síntese da forma proposto por Alexander, constituindo-se na primeira desta metodologia em projetos acústicos. A utilização desse método como uma ferramenta de análise procura compreender as soluções adotadas por cada projetista no desenvolvimento do projeto, e com isso otimizar o processo de projeto, tornando-o mais claro e menos dependente da tentativa e erro. Por meio dessa metodologia conseguiu-se estabelecer uma hierarquia de relações e de dependência das características do projeto arquitetônico da Filarmônica de Berlim. O resultado dessa hierarquia permitiu entender como o projeto se articula e como uma determinada característica arquitetônica influi no resultado da acústica da sala. Essa otimização do processo de projeto busca melhorar o diálogo e o desempenho da equipe envolvida no projeto, assim como evitar erros dispendiosos já que o processo se torna mais transparente.
Subject: Sala de concerto
Método de projeto
Acústica
Concert hall
Design Methods
Acoustic
Editor: Associação Nacional de Tecnologia do Ambiente Construído - ANTAC
Rights: aberto
Identifier DOI: 10.1590/S1678-86212012000100013
Address: http://dx.doi.org/10.1590/S1678-86212012000100013
http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1678-86212012000100013
Date Issue: 1-Mar-2012
Appears in Collections:Unicamp - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
S1678-86212012000100013.pdf381.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.