Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/353076
Type: Artigo
Title: Inclusão e segmentação social no Ensino Superior público no estado de São Paulo (1990-2012)
Title Alternative: Social inclusion and segmentation in public Higher Education in the state of São Paulo, Brazil (1990-2012)
Author: Almeida, Ana Maria F.
Ernica, Mauricio
Abstract: Quais os efeitos da expansão de vagas e das ações afirmativas sobre a inclusão social nas universidades públicas? Ao analisar as características sociais dos estudantes que ingressaram em quatro universidades paulistas - USP, Unicamp, Unifesp, UFABC - no ano de 2012, esse artigo mostra que elas receberam um número significativo de jovens oriundos de famílias com menor renda e sem diploma de ensino superior. O formato institucional da expansão fez com que esses jovens continuassem a ser dirigidos para os cursos menos prestigiados, impulsionando forte segmentação interna. A UFABC é exceção. Ela recebeu um número maior de estudantes oriundos de famílias de renda mais alta, mas sem diplomas de ensino superior e parece ter adiado a segmentação social com a adoção dos Bacharelados Integrados
metadata.dc.description.abstractalternative: What are the consequences of expansion and affirmative action for social inclusion in Brazilian public universities? The analysis of the social characteristics of the 2012 freshman in four universities in the state of Sao Paulo - USP, Unicamp, Unifesp, UFABC - shows that they received a substantial number of high school graduates coming from less privileged background. The institutional model of the expansion directed these students to the less prestigious majors, reinforcing the already high internal segmentation. UFABC appears to be an exception. It received a greater number of high school graduates from higher income families whose parents did not finish higher education and it seemed to have postponed social segmentation by adopting the Integrated Bachelor's majors
Subject: Ensino superior
Country: Brasil
Editor: Centro de Estudos Educação e Sociedade
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/ES0101-73302015139672
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000100063
Date Issue: 2015
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.