Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/353070
Type: Artigo
Title: Escala de motivação para a leitura para estudantes do Ensino Fundamental: construção e validação
Title Alternative: Reading motivation scale for Elementary Education students: construction and validation
Author: Mezzalira Gomes, Maria Aparecida
Boruchovitch, Evely
Abstract: O objetivo deste estudo é descrever os passos relativos à construção e validação de uma escala para avaliar a motivação em leitura e apresentar a análise preliminar de suas propriedades psicométricas. Participaram 253 estudantes brasileiros de 3º ao 5º anos de escolas públicas do Ensino Fundamental. Pela análise fatorial exploratória, emergiram quatro fatores: Motivação Extrínseca Autônoma para a Leitura, Desmotivação para a Leitura, Motivação Extrínseca Controlada para a Leitura e Motivação Intrínseca para a Leitura, que explicaram 42,71% da variância total. A consistência interna da escala total, aferida pelo Alpha de Cronbach, foi de 0,83 e dos quatro fatores variaram de 0,80 a 0,87. Acredita-se que a escala apresenta evidências de validade e confiabilidade para utilização no contexto escolar
metadata.dc.description.abstractalternative: The purpose of this study was to describe the steps of constructing and validating a reading motivation scale for elementary education students as well as to present a preliminary analysis of its psychometric properties. The sample was composed of 253 Brazilian students, from 3rd to 5th grades, of Primary Education Public Schools. The exploratory factorial analyses identified four factors: Extrinsic Autonomous Motivation for Reading, Demotivation for Reading, Extrinsic Controlled Motivation for Reading and Intrinsic Motivation for Reading which explained 42.71% of the total variance. The internal consistency of the scale, estimated by Cronbach alpha, was.83 and ranged from.80 to.87 for the four factors. The scale has evidence of validity and reliability for its use in school context
Subject: Autodeterminação (Educação)
Psicologia educacional
Leitura
Country: Brasil
Editor: Universidade Federal do Rio Grande do Sul/Curso de Pós-Graduação em Psicologia
Rights: Aberto
Identifier DOI: 10.1590/1678-7153.201528108
Address: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722015000100068
Date Issue: 2015
Appears in Collections:FE - Artigos e Outros Documentos

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.